Vyučující
|
-
Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
-
Vacek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu, vzdělávací cíl, studijní literatura, zadání semestrální práce, podmínky pro zápočet. 2. Východiska hudební výchovy. Hudebnost. Hudební schopnosti a dovednosti. Hudební činnosti. Diagnostika hudebních schopností v kontextu pedagogické diagnostiky v MŠ. Přínos hudebních činností pro osobnostní rozvoj včetně emocí a vztahu k umění. 3. Rytmus, metrum, pulzace, tempo, hybnost v přípravě hudebních činností. Rytmizace a melodizace říkadel, rytmizovaná řeč, rozpočitadla. Slovní a větný přízvuk, hudební přízvuk. Přínos pro rozvoj řeči. 4. Hudební nástroje pro děti. Orffův instrumentář a další nástroje, nástroje rytmické a melodické. Přinos pro rozvoj jemné motoriky. 5.Hudebně výrazové prostředky. Užití principů kontrastu, gradace a opakování. Užití nástrojů v souladu s hudebně výrazovými prostředky - zásady instrumentace. 6. Hudebně pohybová výchova. Pohybová ilustrace, vytváření pohybových paralel podle hudebně výrazových prostředků. Pohybové prvky pro jednoduché choreografie. Přínos pro rozvoj hrubé motoriky. 7. Dětské taneční hry. Didaktické pomůcky pro hudebně pohybové činnosti - šátky, stuhy, padák, plachta, lano, hračky. Přínos hudebně pohybové výchovy pro orientaci v prostoru. 8. Tvořivá dílna - ozvučení textu, vlastní popěvky, podpora hudebního vyjadřování, rozvoj kreativity. Výroba jednoduchých hudebních nástrojů. Využití předmětů denní potřeby pro hudební účely. 9. Exkurze - návštěva hudebně vzdělávací instituce nebo edukačního programu pro děti a reflexe. 10. Praxe. Reflexe praxe. Vyhodnocení seminárních prací. Ověřování výsledků učení. Opory Odborná literatura (viz záložka LITERATURA) Moodle kurz DIMŠ1 Materiály poskytnuté na seminářích, nahrávky, přednášky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit pojmy z hudební teorie (HUVYM1 a HUVYM2) jako předpoklad pro jejich praktické využití v didaktice |
zpívat a doprovázet na klávesový nástroj jednoduché dětské písně, vytvořit písemně i zahrát jednoduchý akordický doprovod, transponovat píseň do vhodné polohy |
Odborné dovednosti |
---|
prokázat v praktických cvičeních svou dobrou úroveň hudebnosti (zejména rytmického cítění) zpívat repertoár osvojovaných písní čistě alespoň v rozsahu dětského hlasu hrát na klavír dle požadavků HRMŠ1 a HRMŠ2 požadovaný repertoár písní a cvičení |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat a popsat jednotlivé složky hudebnosti dítěte objasnit základní pojmy z oblasti rozvoje rytmického cítění dětí (beat, rytmus, metrum, pulzace, hra v pauze, hra konce frází, takty, přízvučné a nepřízvučné doby) připraví materiály pro rozvoj rytmického cítění dětí v konkrétních hudebních modelech |
Odborné dovednosti |
---|
intonuje čistě dětské písničky bez opory o nástroj, doprovodí dětské písničky stylizovaným doprovodem, připraví instrumentaci na jednoduché nástroje (Orffův instrumentář apod.), rytmizuje a melodizuje říkadla, vytváří vlastní popěvky, užívá přiměřeně hudebně výrazové prostředky, má zásobu hudebně pohybových činností s hrou na tělo, pomůckami, doprovodem nástrojů, má připravené tvořivé činnosti |
Samostatně čistě zpívá a hraje na klavír před ostatními (nácvik role učitele v MŠ), zahraje ze zpěvníku jednoduchou písničku (melodii i doprovod), ve skupině se aktivně účastní různých hudební rolí, zazpívá rozložený kvintakord durový i mollový, zopakuje melodický úryvek ve zpěvním poloze předškolního dítěte, používá hudebně pohybové paralely v souladu s výrazem a formou znějící hudby, ovládá hru na tělo, rytmizuje a melodizuje říkadla. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka podvede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
KS V případě distanční výuky kurz Moodle a konzultace postupu ve vypracovávání zadaných seminárních úkolů. |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
KS Formativní hodnocení při kontrole výstupů - seminární práce. |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
-
Fischer, Václav. Elce pelce kotrmelce [knížka říkadel a obrázků, zpěvníček, cvičebníček, gramofonová deska]. Vyd. 1. Praha : Supraphon, 1973.
-
HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
-
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
JENČKOVÁ, Eva. Podzimní zpívání. 2. vydání.. Hradec Králové: Tandem, 2019. ISBN 978-80-86901-75-6.
-
Králová, Eva; Kodejška, Miloš,; Strenáčiková, Mária,; Kołodziejski, Maciej. Hudební klima a dítě = Hudobná klíma a dieťa. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-885-1.
-
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí.. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-332-2.
-
Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
-
KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
-
LIŠKOVÁ, Marie. Do-re-mi 1: zpěvník pro předškoláčky.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2015. ISBN 978-80-7235-554-9.
-
Lišková,Marie. Hudební činnosti v předškolním vydělávání. Praha 8, 2006. ISBN 802-86307-26-3.
-
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha. 2011.
-
Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
Slavíková, Petra. Dětská hudební tvořivost v preprimárním vzdělávání.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7603-124-1.
-
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Tichá, Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-100-6.
-
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál. 2014.
-
Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-.
|