Vyučující
|
-
Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
-
Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Úvod do předmětu, vzdělávací cíl, studijní literatura, zadání semestrální práce, podmínky pro získání zápočtu 2. Hudební vývoj dítěte. Užití hudebních činností s písní v každodenním životě MŠ - rituály, řízená činnosti, volná činnost, svátky a tradice, akce s rodiči (dílny, dramaturgie dětského vystoupení). 3. Vokální činnosti. Anatomie dechového ústrojí, fonačního ústrojí. Pěvecký postoj, dýchání, měkké nasazení, tónu, rozezpívání. Motivace k rozezpívání u dětí, vhodná cvičení, vhodná hlasová poloha. Hlasová hygiena, nemoci ovlivňující hlas a sluch. Přínos vokálních činností pro všeobecný rozvoj dítěte. 4. Anatomie dutiny ústní, hlavový tón, rezonance. Artikulace, frázování. Výběr vhodných písní vzhledem k věku a pěveckým dovednostem. Nevhodné písně. Transpozice. Výběr notového materiálu s písní - kritéria, zdroje, vývoj dětských zpěvníků. Zásobník písní. 5. Práce s písní, typy melodií, typy písní, formové uspořádání. Metodika nácviku, fixování melodie a textu. Hudebně výrazové prostředky (tempo, dynamika) a dětský projev. Zdůraznění charakteru písně pomocí doprovodu. Nahrávky pro pěvecké činnosti - kritéria, výběr. 6. Poslechové činnosti. Anatomie a fyziologie sluchu. Rozvoj smyslového vnímání pomocí hudebních činností a her. Hudební pohádka. Výběr poslechových ukázek - kritéria, didaktické zpracování. Zásobník poslechového materiálu a činností. Přínos poslechových činností pro všeobecný rozvoj dítěte. 7. Kombinace hudebních a grafomotorických činností v Metodě dobrého startu, princip a použití. Rozvoj seriality pomocí rytmického ostinata, rozvoj prostorového vnímání a grafomotoriky. 8. Tvořivá dílna - vlastní písničky, instrumentace písní na melodické nástroje. 9. Exkurze - návštěva hudebně vzdělávací instituce nebo edukačního programu pro děti s reflexí. 10. Praxe. Reflexe praxe. Vyhodnocení seminárních prací. Ověřování výsledků učení. V hodinách jsou průběžně zařazovány činnosti a úkoly na rozvoj kreativity studentek a studentů tak, aby mohli přenést tvořivé postupy i do vlastní pedagogické praxe. Opora: Literatura (viz záložka LITERATURA) Materiály ze seminářů a přednášek Kurz Moodle DIMŠ2
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat a popsat jednotlivé složky hudebnosti dítěte - specifikovat obsah metodické řady rozvoje rytmického cítění dětí včetně příslušného pojmosloví - aktivně využívá znalosti všech předcházejících hudebních předmětů |
Odborné dovednosti |
---|
naplnit metodickou řadu rytmických dovedností dětí konkrétními příklady aktivit realizovat hrou na tělo či hudební nástroje jednotlivé příklady rozvoje rytmického cítění dětí zazpívat s doprovodem několik vybraných písní a doprovodit je hrou na rytmické nástroje uvést a obhájit vlastní konkrétní příklady rozvoje rytmického cítění dětí |
aktivně ovládá písňový repertoár ze všech předchozích hudebně zaměřených předmětů v hodinách je schopna(schopen veřejné hudební produkce před ostatními, zpívá intonačně čistě s oporou i bez opory o hudební nástroj, doprovodí zpěv na klávesový nástroj - v pravé ruce hraje melodii, v levé minimálně akordický doprovod, taktuje, ukazuje nástupy a ukončení dokáže propojit výrazové prostředky hudební a pohybové |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- hudebních činností vhodných pro rituály, tradice a každodenní život v mateřské škole nebo pro uspořádání akcí pro rodiči a veřejnost (včetně dramaturgie) - hlasové hygieny, vhodného písňového repertoáru, anatomických a fyziologických podkladů k rozvoji hlasu - metod pro rozvoj hlasu, rozsahu, intonace - činností pro rozvoj sluchu, anatomických a fyziologických podkladů slyšení - poslechových činností včetně her i vhodných hudebních ukázek (např. k pohybovému ztvárnění) - hudebně-tvořivých činností pedagoga i dětí v MŠ - o propojení hudebních a grafomotorických činností v Metodě dobrého startu, jejich principu a použití |
Odborné dovednosti |
---|
Zpívá čistě bez opory o nástroj, zvládne zpívat a zároveň hrát odlišný part na jednoduché melodické nástroje, známou písničku doprovodí stylizovaným doprovodem, přehraje ze zpěvníku neznámou písničku a posoudí její vhodnost, navrhne případné úpravy, po seznámení s melodií vytvoří jednoduchý doprovod na klávesový nástroj i na nástroje dětského instrumentáře, vytvoří pohybové ztvárnění hudby v souladu s hudebně vyjadřovacími prostředky, rozlišuje sluchem různé nástroje, má pěvecký hlasový rozsah přiměřeně větší oproti dětskému. Tvořivě přistupuje k hudebnímu materiálu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Reflektuje vlastní praxi, svoje silné a slabé stránky |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Bečvářová, Ivana a kol. Kreativita v pedagogické praxi s ohledem na individualizaci ve výchovně vzdělávacím procesu.. ISBN 978-80-906241-1-5imperk, 2020. ISBN 978-80-906241-1-5.
-
d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
-
Fischer, Václav. Elce pelce kotrmelce [knížka říkadel a obrázků, zpěvníček, cvičebníček, gramofonová deska]. Vyd. 1. Praha : Supraphon, 1973.
-
HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
-
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Kodejška, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.
-
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí.. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-332-2.
-
Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
-
KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
-
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha. 2011.
-
Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
Slavíková, Petra. Dětská hudební tvořivost v preprimárním vzdělávání.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7603-124-1.
-
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál. 2014.
-
Tichá,Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2006. ISBN 978-80-7367-100-6.
-
Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-.
|