Předmět: Didaktika předškolní HV

« Zpět
Název předmětu Didaktika předškolní HV
Kód předmětu KHK/DIMŠ2
Organizační forma výuky Není + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
  • Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
Obsah předmětu
1.Úvod do předmětu, vzdělávací cíl, studijní literatura, zadání semestrální práce, podmínky pro získání zápočtu 2. Hudební vývoj dítěte. Užití hudebních činností s písní v každodenním životě MŠ - rituály, řízená činnosti, volná činnost, svátky a tradice, akce s rodiči (dílny, dramaturgie dětského vystoupení). 3. Vokální činnosti. Anatomie dechového ústrojí, fonačního ústrojí. Pěvecký postoj, dýchání, měkké nasazení, tónu, rozezpívání. Motivace k rozezpívání u dětí, vhodná cvičení, vhodná hlasová poloha. Hlasová hygiena, nemoci ovlivňující hlas a sluch. Přínos vokálních činností pro všeobecný rozvoj dítěte. 4. Anatomie dutiny ústní, hlavový tón, rezonance. Artikulace, frázování. Výběr vhodných písní vzhledem k věku a pěveckým dovednostem. Nevhodné písně. Transpozice. Výběr notového materiálu s písní - kritéria, zdroje, vývoj dětských zpěvníků. Zásobník písní. 5. Práce s písní, typy melodií, typy písní, formové uspořádání. Metodika nácviku, fixování melodie a textu. Hudebně výrazové prostředky (tempo, dynamika) a dětský projev. Zdůraznění charakteru písně pomocí doprovodu. Nahrávky pro pěvecké činnosti - kritéria, výběr. 6. Poslechové činnosti. Anatomie a fyziologie sluchu. Rozvoj smyslového vnímání pomocí hudebních činností a her. Hudební pohádka. Výběr poslechových ukázek - kritéria, didaktické zpracování. Zásobník poslechového materiálu a činností. Přínos poslechových činností pro všeobecný rozvoj dítěte. 7. Kombinace hudebních a grafomotorických činností v Metodě dobrého startu, princip a použití. Rozvoj seriality pomocí rytmického ostinata, rozvoj prostorového vnímání a grafomotoriky. 8. Tvořivá dílna - vlastní písničky, instrumentace písní na melodické nástroje. 9. Exkurze - návštěva hudebně vzdělávací instituce nebo edukačního programu pro děti s reflexí. 10. Praxe. Reflexe praxe. Vyhodnocení seminárních prací. Ověřování výsledků učení. V hodinách jsou průběžně zařazovány činnosti a úkoly na rozvoj kreativity studentek a studentů tak, aby mohli přenést tvořivé postupy i do vlastní pedagogické praxe. Opora: Literatura (viz záložka LITERATURA) Materiály ze seminářů a přednášek Kurz Moodle DIMŠ2

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vyjmenovat a popsat jednotlivé složky hudebnosti dítěte - specifikovat obsah metodické řady rozvoje rytmického cítění dětí včetně příslušného pojmosloví - aktivně využívá znalosti všech předcházejících hudebních předmětů
Odborné dovednosti
naplnit metodickou řadu rytmických dovedností dětí konkrétními příklady aktivit realizovat hrou na tělo či hudební nástroje jednotlivé příklady rozvoje rytmického cítění dětí zazpívat s doprovodem několik vybraných písní a doprovodit je hrou na rytmické nástroje uvést a obhájit vlastní konkrétní příklady rozvoje rytmického cítění dětí
aktivně ovládá písňový repertoár ze všech předchozích hudebně zaměřených předmětů v hodinách je schopna(schopen veřejné hudební produkce před ostatními, zpívá intonačně čistě s oporou i bez opory o hudební nástroj, doprovodí zpěv na klávesový nástroj - v pravé ruce hraje melodii, v levé minimálně akordický doprovod, taktuje, ukazuje nástupy a ukončení dokáže propojit výrazové prostředky hudební a pohybové
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- hudebních činností vhodných pro rituály, tradice a každodenní život v mateřské škole nebo pro uspořádání akcí pro rodiči a veřejnost (včetně dramaturgie) - hlasové hygieny, vhodného písňového repertoáru, anatomických a fyziologických podkladů k rozvoji hlasu - metod pro rozvoj hlasu, rozsahu, intonace - činností pro rozvoj sluchu, anatomických a fyziologických podkladů slyšení - poslechových činností včetně her i vhodných hudebních ukázek (např. k pohybovému ztvárnění) - hudebně-tvořivých činností pedagoga i dětí v MŠ - o propojení hudebních a grafomotorických činností v Metodě dobrého startu, jejich principu a použití
Odborné dovednosti
Zpívá čistě bez opory o nástroj, zvládne zpívat a zároveň hrát odlišný part na jednoduché melodické nástroje, známou písničku doprovodí stylizovaným doprovodem, přehraje ze zpěvníku neznámou písničku a posoudí její vhodnost, navrhne případné úpravy, po seznámení s melodií vytvoří jednoduchý doprovod na klávesový nástroj i na nástroje dětského instrumentáře, vytvoří pohybové ztvárnění hudby v souladu s hudebně vyjadřovacími prostředky, rozlišuje sluchem různé nástroje, má pěvecký hlasový rozsah přiměřeně větší oproti dětskému. Tvořivě přistupuje k hudebnímu materiálu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice).
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Samostudium,
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Prezentace práce studentů,
Reflektuje vlastní praxi, svoje silné a slabé stránky
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Portfolio,
Test,
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Bečvářová, Ivana a kol. Kreativita v pedagogické praxi s ohledem na individualizaci ve výchovně vzdělávacím procesu.. ISBN 978-80-906241-1-5imperk, 2020. ISBN 978-80-906241-1-5.
  • d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
  • Fischer, Václav. Elce pelce kotrmelce [knížka říkadel a obrázků, zpěvníček, cvičebníček, gramofonová deska]. Vyd. 1. Praha : Supraphon, 1973.
  • HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
  • Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
  • Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
  • Kodejška, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.
  • KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí.. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-332-2.
  • Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
  • KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
  • Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
  • Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha. 2011.
  • Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
  • Slavíková, Petra. Dětská hudební tvořivost v preprimárním vzdělávání.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7603-124-1.
  • Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál. 2014.
  • Tichá,Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2006. ISBN 978-80-7367-100-6.
  • Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
  • ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní