Vyučující
|
-
Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
-
Vacek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
prezenční studium 1. Úvodní hodina - cíl předmětu, literatura a další studijní zdroje, podmínky pro získání zápočtu 2. Hudební činnosti a RVP PV. Týdenní témata a integrované bloky a plánování hudebních aktivit včetně cílů. Přístup k hudebnímu rozvoji v MŠ, proces nebo produkt učení. Vysvětlení zadání semestrální práce. 3. Orffova škola. Rytmické a melodické nástroje. Elementární instrumentální činnosti. Doprovod jako vyjádření výrazu a emocí. 4. Instrumentář v MŠ. Současné možnosti nástrojového vybavení. Výroba vlastních nástrojů. 5. Základy harmonizace, tvorba vlastních doprovodů. 6. Tvořivá dílna - podpora kreativity prostřednictvím instrumentálních činností elementární improvizace instrumentální a pohybové. 7. Praxe 8. Praxe 9. Praxe 10. Metoda dobrého startu - principy, ukázky. Propojení hudebních činností s každodenním životem v MŠ. Reflexe praxe 11. Využití instrumentálních činností pro všeobecný rozvoj (motorický, emocionální, sociální). Ověřování výsledků učení - test 12. Ověřování výsledků učení - rozbor prací, reflexe didaktických výstupů 13. Příprava na zkoušku, udělování zápočtů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit zákonitosti rozvoje dětského hlasu, jeho specifika i pojmy z oblasti pěvecké výchovy dětí v MŠ (složky pěvecké výchovy, věk dětí v kontextu s rozvojem hlasu, hlasová hygiena, metody výcviku hlasu, volba vhodného repertoáru) objasnit specifika instrumentálních činností dětí v MŠ včetně příslušných pojmů (hra na tělo, rozvoj rytmických dovedností prostřednictvím hry na nástroje, ...) vybrat příslušný repertoár hudebních činností i příslušné metodické postupy k nim a uplatnit ho v rámci integrovaných bloků dle ŠVP v MŠ (praxe) |
Odborné dovednosti |
---|
zazpívat s doprovodem několik vybraných písní a doprovodit je hrou na rytmické nástroje vybrat a zahrát konkrétní vhodný instrumentální doprovod k písni naplnit metodickou řadu rytmických dovedností dětí konkrétními příklady aktivit začlenit konkrétní hudební činnosti včetně příslušných metod do vlastní praxe na MŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
stanovit a obhájit metodické řady poslechových a pohybových činností spolu s příslušnými pojmy k oběma celkům vytvořit a obhájit metodické řady v rámci všech čtyř druhů hudebních činností objasnit zákonitosti rozvoje dětského hlasu, jeho specifika i pojmy z oblasti pěvecké výchovy dětí v MŠ (složky pěvecké výchovy, věk dětí v kontextu s rozvojem hlasu, hlasová hygiena, metody výcviku hlasu, volba vhodného repertoáru) pojmenovávat konečné cíle jednotlivých činností (Kam směřujeme?) a určovat směr postupu k cílům jednotlivých činností (Jak?) s ohledem na věk i úroveň hudebnosti dítěte (Pro koho? Jak?) vybrat v závěrečném testu vhodné příklady k rozvoji hudebností dětí v kontextu s jejich věkem i úrovní rozvoje hudebnosti a prokázat tak potřebnou úroveň znalostí v oboru doložit svá tvrzení konkrétními příklady (Co?), které se opírají o vlastní zkušenosti, nabyté vědomosti i znalosti doporučené literatury (Odkud?) |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit kriticky v diskusi vlastní praxi z hlediska VŠ vzdělávání v hudebním oboru diagnostikovat v seminární práci úroveň rozvoje hudebností u pěti dětí, navrhnout a obhájit správný postup k jejich dalšímu hudebnímu rozvoji (součást Portfolia) uvést vlastní příklady poslechových a pohybových aktivit vhodných pro MŠ a zdůvodnit jejich volbu zpívat intonačně čistě, poloha i rozsah hlasu koresponduje s požadavky na čistý zpěv dětí ve střední hlasové poloze (muži nízká hlas. poloha - s oporou o hudební nástroj) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Studentka podvede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
KS V případě distanční výuky kurz v Moodle a konzultace postupu ve vypracovávání zadaných seminárních úkolů. |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Formativní hodnocení při kontrole výstupů - seminární práce, dovednostní výstupy. |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Test, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
V případě distanční výuky kurz Moodle a konzultace postupu ve vypracovávání zadaných seminárních úkolů. |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
KS Potřebnou míru odborných dovedností prokáže student/ka v případě nařízené distanční výuky v seminární práci, kde probírané téma naplní vlastními příklady z četby literatury a praxe. |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
-
Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4. roč. ZŠ. 2.část, 2.semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4.roč. ZŠ. 1. část, 1. semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
-
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl.. Nová Paka: FTČ, 2001. ISBN 80-902662-4-X.
-
Kodejška, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.
-
KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku.. Praha: PedF UK, 2002. ISBN 80-7290-080-3.
-
KRÁLOVÁ,E.-M.KODEJŠKA a kol. Hudební klima a dítě.. Praha: Univerzita Karlova, PedF, 2016. ISBN 978-80-7290-885-1.
-
Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
-
KULHÁNKOVÁ, Eva. Zvířátka ve hře, písni a tanci.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-754-1.
-
KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
-
LIŠKOVÁ, Marie. Do-re-mi 1: zpěvník pro předškoláčky.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2015. ISBN 978-80-7235-554-9.
-
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Sedlák, František. Hudební vývoj dítěte : analytická studie. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1974.
-
ŠIMANOVSKÝ Z. ?A. TICHÁ. ŠIMANOVSKÝ Z. ?A. TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi.. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál. 2014.
-
Tichá,Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2006. ISBN 978-80-7367-100-6.
-
VEREB,J.- B.VISKUPOVÁ - KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.. Praha: Rolino, s.r.o.,, 2006. ISBN 80-901678-4-5.
-
Viskupová, Božena. Hudba a pohyb. 2. vyd. Praha : Supraphon, 1987.
-
Viskupová, Božena; Šimoneková, Heda. Hudebně pohybová výchova a zpěv : Met. příručka pro nepovinný předmět v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-19284-X.
-
VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry.. Praha:Ústřední škola ? Česká obec sokolská, 2002.
-
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v Mateřské škole.. Praha: SPN,, 1990.
-
Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-.
|