Vyučující
|
-
Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
|
Obsah předmětu
|
V Disertačním semináři 1 jsou detailně prodiskutovávány metodologické, věcné a formulační otázky vyplývající z příprav disertačních prací: 1. Disertační práce na katedře hudební kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni z obsahového hlediska. 2. Disertační práce na katedře hudební kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni z formálního hlediska. 3. Příklady "vhodných" a "nevhodných" témat disertačních prací z hudební pedagogiky, historiografie, hudební teorie, hudební estetiky a dalších disciplín hudební vědy. Témata "světová" a regionální. 4. Příklady zdařilých a úspěšných disertačních prací obhájených na katedrách hudební výchovy a hudební vědy a na Hudební a taneční fakultě AMU v Praze v uplynulém desetiletí. Příklady disertačních prací méně úspěšných či neobhájených. 5. Struktura disertační práce. Předmluva, Úvod, Stav pramenů a literatury, Hlavní tematické kapitoly a podkapitoly, Závěr, Shrnutí (české, anglické a německé), Přílohy, Seznam pramenů a literatury, Rejstříky osobní, věcné, místní aj. 6. Práce s prameny. Hudební archivy a muzea, rozhovory s pamětníky. 7. Práce s literaturou - českou a cizojazyčnou. Kritéria vědecké publikace. 8. Práce s denním tiskem jako s literaturou a jako s pramenem. 9. Nejvýznamnější české a světové hudební encyklopedie a terminologické slovníky jako zdroj hudebně historického a teoretického poznání. 10. Muzikologická literatura, hudebniny a hudební nahrávky uložené v Ústřední knihovně ZČU, ve Státní vědecké knihovně v Plzni, v Národní knihovně ČR v Praze, v Library of Congress ve Washingtonu aj. 11. Hudební prameny uložené ve sbírkách Českého muzea hudby, Státním okresním archivu v Plzni, v regionálních archivech a muzeích, v pozůstalostech u rodinných příslušníků. 12. Jazyková stránka vědeckého textu, hudební terminologie, spisovný jazyk, vědecká přesnost versus čtivost, jednota vědeckosti a popularizace. Diskuze všech členů semináře je řízena vedoucím pedagogem semináře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 130 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Práce s odbornou literaturou. |
Odborné dovednosti |
---|
Formulovat myšlenky od obecného ke konkrétnímu a jednotlivému. |
Obecné způsobilosti |
---|
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientace v tématu práce |
Odborné dovednosti |
---|
Smysluplné sepsání práce na zadané téma |
Obecné způsobilosti |
---|
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Podle tématu disertační práce..
-
BOLDYŠ, Petr. Bibliografické citace dokumentů podle ČSN ISO 690. .
-
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia. 1997.
-
Kolektiv autorů (ČSAV). Editor a text: úvod do praktické textologie. Praha; Litomyšl: Paseka. 2006.
-
KUBÁTOVÁ, Helena. Rukověť autora diplomky. Olomouc: Univerzita Palackého. 2009.
-
POLEDŇÁK, Ivan a Jiří FUKAČ. Úvod do studia hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého. 2005.
-
VOLEK, Jaroslav. Struktura a osobnosti hudby. Praha: Panton. 1988.
|