Předmět: Disertační seminář 3

« Zpět
Název předmětu Disertační seminář 3
Kód předmětu KHK/DISS3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
  • Doubková Marie, Doc. PaedDr.
Obsah předmětu
V Disertačním semináři 3 jsou detailně prodiskutovávány metodologické, věcné a formulační otázky vyplývající z příprav disertačních prací. Obsah semináře se zaměřuje na aktuální problémy hudební pedagogiky a hudební psychologie, zejména psychologie schopností a pedagogické hudební psychologie v teoretické rovině i v praktickém výukovém procesu. 1. Průniky hudební pedagogiky a hudební psychologie na vědeckém základě. 2. Komplexní múzická a komplexní hudební výchova. 3. Nejvýznamnější hudebně výchovné koncepce v našich zemích. 4. Nejvýznamnější hudebně výchovné koncepce v zahraničí, jejich přínos naší hudební pedagogice. 5. Aktuální problémy současné koncepce hudební výchovy, platné vzdělávací dokumenty. 6. Psychologie hudebních schopností - výběr témat vztahujících se k tématům disertačních prací studentů. 7. Psychologie hudebních dovedností - výběr témat vztahujících se k tématům disertačních prací studentů. 8. Diagnostika hudebnosti. 9. Poruchy hudebnosti, amúzie senzorická a motorická. 10. Problematika hudebně a pěvecky zaostávajících dětí, možnosti nápravy. 11. Psychologie hudební percepce. 12. Emoce a hudební prožívání. Vybrané otázky hudebního vývoje člověka. 13. Diskuse k tématům disertačních prací.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 130 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Práce s odbornou literaturou.
Odborné dovednosti
Formulovat myšlenky od obecného ke konkrétnímu a jednotlivému.
Obecné způsobilosti
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Orientace v tématu práce
Odborné dovednosti
Smysluplné sepsání práce na zadané téma
Obecné způsobilosti
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ASCHENBRENNER, Vít a kol. Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé vzdělávací strategie nové vzdělávací koncepce. Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická, Plzeň. 2023.
  • DRÁBEK, Václav. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Studia paedagogica 23. Praha. 1998.
  • DUZBABA, Oldřich. Vybrané kapitoly z hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2004.
  • HALLAM, Susan (ed.) et al. The Oxford Handbook of Music Psychology (2en edn). Oxford University Press. 2014.
  • MEDŇANSKÁ, Irena. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. 2010.
  • POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. _Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 2005.
  • SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum. 2013.
  • VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň základní školy. 2. díl Rozvoj dětské hudební tvořivosti. _Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2023.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr