Vyučující
|
-
Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
-
Doubková Marie, Doc. PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
V Disertačním semináři 3 jsou detailně prodiskutovávány metodologické, věcné a formulační otázky vyplývající z příprav disertačních prací. Obsah semináře se zaměřuje na aktuální problémy hudební pedagogiky a hudební psychologie, zejména psychologie schopností a pedagogické hudební psychologie v teoretické rovině i v praktickém výukovém procesu. 1. Průniky hudební pedagogiky a hudební psychologie na vědeckém základě. 2. Komplexní múzická a komplexní hudební výchova. 3. Nejvýznamnější hudebně výchovné koncepce v našich zemích. 4. Nejvýznamnější hudebně výchovné koncepce v zahraničí, jejich přínos naší hudební pedagogice. 5. Aktuální problémy současné koncepce hudební výchovy, platné vzdělávací dokumenty. 6. Psychologie hudebních schopností - výběr témat vztahujících se k tématům disertačních prací studentů. 7. Psychologie hudebních dovedností - výběr témat vztahujících se k tématům disertačních prací studentů. 8. Diagnostika hudebnosti. 9. Poruchy hudebnosti, amúzie senzorická a motorická. 10. Problematika hudebně a pěvecky zaostávajících dětí, možnosti nápravy. 11. Psychologie hudební percepce. 12. Emoce a hudební prožívání. Vybrané otázky hudebního vývoje člověka. 13. Diskuse k tématům disertačních prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 130 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Práce s odbornou literaturou. |
Odborné dovednosti |
---|
Formulovat myšlenky od obecného ke konkrétnímu a jednotlivému. |
Obecné způsobilosti |
---|
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientace v tématu práce |
Odborné dovednosti |
---|
Smysluplné sepsání práce na zadané téma |
Obecné způsobilosti |
---|
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
ASCHENBRENNER, Vít a kol. Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé vzdělávací strategie nové vzdělávací koncepce. Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická, Plzeň. 2023.
-
DRÁBEK, Václav. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Studia paedagogica 23. Praha. 1998.
-
DUZBABA, Oldřich. Vybrané kapitoly z hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2004.
-
HALLAM, Susan (ed.) et al. The Oxford Handbook of Music Psychology (2en edn). Oxford University Press. 2014.
-
MEDŇANSKÁ, Irena. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove. 2010.
-
POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. _Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 2005.
-
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum. 2013.
-
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň základní školy. 2. díl Rozvoj dětské hudební tvořivosti. _Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2023.
|