Vyučující
|
-
Dušek Alexander, prof. Mgr. MgA. Ph.D.
-
Laloušek Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní termíny hudby 20. stol. (tonalita, atonalita, modalita, polytonalita, tematický a atematický sloh). Charles Ives. 2. První desetiletí 20. stol. Expresionismus v hudbě. Druhá vídeňská škola. Pařížská šestka. 3. Bartók, Kodály, Janáček, Martinů. 4. Stravinskij, Prokofjev. 5. Šostakovič, Hindemith, Orff 6. Gershwin a další američtí skladatelé 20. stol. (Copland, Cage, Crumb a další) 7. Stav po roce 1945. Témbrová hudba - její výrazové prostředky a osobnosti. 8. Elektroakustická, konkrétní a syntetická hudba a její osobnosti. 9. Charakteristické znaky a osobnosti Nové jednoduchosti. 10. Významné kompoziční školy a osobnosti po r. 1945 - Francouzská škola (Messiaen, Boulez a další) 11. Polská škola po r. 1945 (Lutoslawski, Penderecki, Gorecki, Baird a další) 12. Další významné skladatelské osobnosti 2. poloviny 20. stol. - Stockhausen, Xenakis, Schnitke, Pärt, Gubajdulina a další 13. Česká hudba v kontextu světového vývoje 2. pol. 20. stol. (Kabeláč, Eben, Sommer, Havelka, Husa a další)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Formulovat obecné rysy historických slohů a stylů a připojit k nim hlavní tvůrčí osobnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Reprodukovat významné motivy či témata hudební historie pěvecky nebo instrumentálně. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozlišit styly hudby klasiků 20. století. |
Určit aktuální kompoziční trendy. |
Odhadnout informovanost a rozvinout hodnotící stanoviska v oblasti soudobé hudby. |
Odborné dovednosti |
---|
Komparovat různé skladatelské styly 20. a 21. stol. |
Doložit aktivní seznámení se skladbami. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
BEZDĚK, J. Soudobá hudba před tabulí. Plzeň. 2008.
-
SCHNIERER, M. Český a východoevropský neofolklorismus v artificiální hudbě 20. stol. Deset studií od Janáčka k serialismu. Veverská Bitýška: Editio Moravia, 2007. ISBN 978-80-86565-06.
-
Ted Gioia. Hudba - podvratné dějiny. Brno, 2021. ISBN 978-80-275-0588-.
|