Předmět: Harmonie 1

« Zpět
Název předmětu Harmonie 1
Kód předmětu KHK/HARB1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vilímec Gerhard, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
  • Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu. Zařazení harmonie do systému hudebního vzdělávání. Literatura. 2. Hierarchické uspořádání tonální harmonie. Čtyřhlas. Citlivý tón. 3. Přísný a volný spoj. Zástupné rozvedení citlivého tónu. 4. Spojování kvintakordů v dur, zvláštní spoje 5. Aiolská moll a její prostupnost tóninou durovou. Harmonické funkce v moll. 6. Harmonická moll a její zvláštní spoje. 7. Melodická moll, zvláštní spoje. 8. Sekvence, melodické tóny. 9. Sextakordy a jejich využití v harmonické větě 10. Kvartsextakordy a jejich využití v harmonické větě 11. Septakordy hlavní a vedlejší, charakteristické disonance 12. Septakord na V. a VII. stupni. Septakord II. stupně a jeho typické postupy do D a T6 13. Estetická působnost harmonické složky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Rozumět systematice hudební nauky v oblasti moderní notace, klasické intervaly a akordiky.
Odborné dovednosti
Tvořit a analyzovat intervaly a akordy. Orientovat se v tóninách
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit pravidla v klasické harmonii.
Rozpoznat vztahy mezi kvintakordy a hlavními septakordy.
Zdůvodnit užití melodických tónů.
Odborné dovednosti
Analyzovat diatonické harmonické věty.
Spojovat akordy v klasickém slohu.
Rozumět vedení jednotlivých hlasů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • BUZZI, M. Tónové systémy.. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-058-6.
  • COHN, R. L. Audacious euphony: chromaticism and the triad's second nature.. New York: Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-977269-8.
  • GIRARDO, A. Harmony in Popular Music: Tonal, Modal and Negative Harmony in Modern Music. Arranger Revolution. 2023.
  • LILL, K. Taxo­no­mie kva­lit akordů ze Základů moderní har­mo­nie Karla Janečka (1965) a její interpre­tace podle ame­rické teo­rie tónových tříd. Živá hudba.. Praha: AMU, 2018. ISBN 0514-7735.
  • TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. 2., opr. a rozš. vyd.. Praha: HAMU, 2011. ISBN 978-80-7331-199-5.
  • TICHÝ, V. Harmonie.. Praha: Holman, 2011. ISBN 978-80-7426-000-1.
  • VIČAR, J. a R. DYKAST. Hudební estetika.. AMU: Praha, 2002. ISBN 80-85883-86-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr