Vyučující
|
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
-
Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V každém semináři studenti realizují svoje dovednostní výstupy, které si v rámci samostudia připravují (zpěv a hra písní, zpěv a hra úryvků z témat slavných skladeb, hra a zpěv pěveckých cvičení dle výběru pedagoga s ohledem na SZ praktického charakteru): 1. Výběr pěveckých cvičení pro potřeby školní praxe a jejich specifika (věk žáků, jejich pěvecká potencionalita - chromatika, sestupná, vzestupná, rozkladová, ripetuto, vázané tóny, staccato,...) 2.-4. Prezentace studentů - hra pěveckých cvičení s komentářem k jejich uplatnění 5. Kritéria výběru úryvků slavných skladeb v kontextu se školní praxí (na jejich základě si student volí a nacvičuje vlastní repertoár) 6.-9. Prezentace studentů, zdůvodnění volby 10. Kritéria výběru písní z učebnic a zpěvníků (věkové hlediska, hlasový rozsah žáků,...) 11.- 13. Prezentace studentů, diskuse o souvislé praxi, autoevaluace Výuka v jednotlivých lekcích je směrována k dosažení těchto kompetencí, jež student prokáže v závěrečné zkoušce z předmětu. Zkouška: Student zahraje vybrané pensum písní ze SZ (předehra, vlastní zpěv, transpozice) a pěveckých cvičení s komentářem o jejich využití, úryvků slavných skladeb s komentářem o jejich využití praxi Seminář HDA je prokládán tématy DIH4 (pokud jsou ve skupině studenti i aprobace SŠ), případně se jedná o sloučení podobných témat: Témata seminářů: 1. Tvořivost v HV a její rozvoj (metody a formy práce) modelové příklady (kramářská píseň) 2. Tvořivost v HV a její rozvoj modelové příklady vytvořené a obhájené studenty 3. Inovace v oboru: Slyšet jinak: metody práce se zvukem, elementární komponování 4. Inovace v oboru: notační programy a možnosti jejich využití ve výuce, příklady 5. Inovace v oboru: tablet, iPad, elektronické učebnice a jejich možnosti využití 6. Inovace v oboru: problematika inkluze žáků se spec. vzdělávacími potřebami do gymnaziálního vzdělávání (např. Aspergrův syndrom), individuální metody práce, problematika skupinového vyučování 7. Inovace v oboru: muzikoterapie a její možnosti uplatnění v HV, techniky muzikoterapie v HV, rozdíly HV a MZT 8. HV v průřezových tématech školy, HV v projektech, Tvůrčích dílnách aj. modelové příklady, rozbor, návrhy 9. Poslech v HV C: práce s konkrétními poslechovými skladbami modelové příklady, hra témat skladeb 10. Inovace v oboru: Nové učebnice (Slyšet jinak) Práce s elektronickou učebnicí Fraus: realizace jedné modelové lekce 11. Příprava na pedagogickou praxi. Konzultace témat, výběru činností, metod a forem práce 12.-13. Pedagogická praxe a její obhajoba
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit pojmy z hudební teorie (hudebních forem, analýzy skladeb, které se vážou k obsahu předmětu). |
Odborné dovednosti |
---|
Zpívat a hrát na potřebné úrovni pro učitelství ZŠ (SŠ). |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zdůvodnit výběr skladeb pro jejich uplatnění ve školní praxi. |
Objasnit principy tvorby předeher k písním i jejich transpozic s ohledem na pěvecký rozsah hlasu žáků. |
Uvést základní druhy hraných pěveckých cvičení a objasnit příslušné pojmosloví k nim (vzestupná, sestupná, rozkladová, ripetuto, legato aj.). |
Odborné dovednosti |
---|
Rozezpívat třídu pomocí přehrávaných a přezpívaných pěveckých cvičení (modely s D7, chromatický posun akordů). |
Zazpívat určený repertoár písní za současného vlastního nástrojového doprovodu - lidové (zpaměti) a umělé písně (s oporou o záznam). |
Transponovat písně do pěvecky vhodných tónin, doprovázet zpěv třídy a dávat po předehře hlavou zřetelný pokyn k nástupu zpěvu. |
Zahrát vybraná témata a úryvky známých skladeb (zjednodušené úpravy). |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
V případě distanční výuky prokáže úspěšným obhájením seminární práce dle zadání vyučujícího. |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
V době distanční výuky jsou hodnoceny dovednosti studenta, dokumentované prostřednictvím videozáznamů. |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon:. Plzeň: Západočeská univerzita,, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
-
Buschendorff, Floria. 200 Methoden fur den Musikunterricht :. Mülheim an der Ruhr :Verlag an der Ruhr, 2010. ISBN 978-3-8346-0639-6.
-
Coufalova, Gabriela. Hudebni nastroje jinak. 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0258.
-
LUHANOVÁ-JIROUŠKOVÁ, S. a D. MANDYSOVÁ. Výběr a uplatnění pěveckých etud v pěvecké výchově.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995. ISBN 80-7043-133-4.
|