Předmět: Hudební dovednosti a aktivity

« Zpět
Název předmětu Hudební dovednosti a aktivity
Kód předmětu KHK/HDA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
  • Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V každém semináři studenti realizují svoje dovednostní výstupy, které si v rámci samostudia připravují (zpěv a hra písní, zpěv a hra úryvků z témat slavných skladeb, hra a zpěv pěveckých cvičení dle výběru pedagoga s ohledem na SZ praktického charakteru): 1. Výběr pěveckých cvičení pro potřeby školní praxe a jejich specifika (věk žáků, jejich pěvecká potencionalita - chromatika, sestupná, vzestupná, rozkladová, ripetuto, vázané tóny, staccato,...) 2.-4. Prezentace studentů - hra pěveckých cvičení s komentářem k jejich uplatnění 5. Kritéria výběru úryvků slavných skladeb v kontextu se školní praxí (na jejich základě si student volí a nacvičuje vlastní repertoár) 6.-9. Prezentace studentů, zdůvodnění volby 10. Kritéria výběru písní z učebnic a zpěvníků (věkové hlediska, hlasový rozsah žáků,...) 11.- 13. Prezentace studentů, diskuse o souvislé praxi, autoevaluace Výuka v jednotlivých lekcích je směrována k dosažení těchto kompetencí, jež student prokáže v závěrečné zkoušce z předmětu. Zkouška: Student zahraje vybrané pensum písní ze SZ (předehra, vlastní zpěv, transpozice) a pěveckých cvičení s komentářem o jejich využití, úryvků slavných skladeb s komentářem o jejich využití praxi Seminář HDA je prokládán tématy DIH4 (pokud jsou ve skupině studenti i aprobace SŠ), případně se jedná o sloučení podobných témat: Témata seminářů: 1. Tvořivost v HV a její rozvoj (metody a formy práce) modelové příklady (kramářská píseň) 2. Tvořivost v HV a její rozvoj modelové příklady vytvořené a obhájené studenty 3. Inovace v oboru: Slyšet jinak: metody práce se zvukem, elementární komponování 4. Inovace v oboru: notační programy a možnosti jejich využití ve výuce, příklady 5. Inovace v oboru: tablet, iPad, elektronické učebnice a jejich možnosti využití 6. Inovace v oboru: problematika inkluze žáků se spec. vzdělávacími potřebami do gymnaziálního vzdělávání (např. Aspergrův syndrom), individuální metody práce, problematika skupinového vyučování 7. Inovace v oboru: muzikoterapie a její možnosti uplatnění v HV, techniky muzikoterapie v HV, rozdíly HV a MZT 8. HV v průřezových tématech školy, HV v projektech, Tvůrčích dílnách aj. modelové příklady, rozbor, návrhy 9. Poslech v HV C: práce s konkrétními poslechovými skladbami modelové příklady, hra témat skladeb 10. Inovace v oboru: Nové učebnice (Slyšet jinak) Práce s elektronickou učebnicí Fraus: realizace jedné modelové lekce 11. Příprava na pedagogickou praxi. Konzultace témat, výběru činností, metod a forem práce 12.-13. Pedagogická praxe a její obhajoba

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit pojmy z hudební teorie (hudebních forem, analýzy skladeb, které se vážou k obsahu předmětu).
Odborné dovednosti
Zpívat a hrát na potřebné úrovni pro učitelství ZŠ (SŠ).
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zdůvodnit výběr skladeb pro jejich uplatnění ve školní praxi.
Objasnit principy tvorby předeher k písním i jejich transpozic s ohledem na pěvecký rozsah hlasu žáků.
Uvést základní druhy hraných pěveckých cvičení a objasnit příslušné pojmosloví k nim (vzestupná, sestupná, rozkladová, ripetuto, legato aj.).
Odborné dovednosti
Rozezpívat třídu pomocí přehrávaných a přezpívaných pěveckých cvičení (modely s D7, chromatický posun akordů).
Zazpívat určený repertoár písní za současného vlastního nástrojového doprovodu - lidové (zpaměti) a umělé písně (s oporou o záznam).
Transponovat písně do pěvecky vhodných tónin, doprovázet zpěv třídy a dávat po předehře hlavou zřetelný pokyn k nástupu zpěvu.
Zahrát vybraná témata a úryvky známých skladeb (zjednodušené úpravy).
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Skupinová konzultace,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
V případě distanční výuky prokáže úspěšným obhájením seminární práce dle zadání vyučujícího.
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
V době distanční výuky jsou hodnoceny dovednosti studenta, dokumentované prostřednictvím videozáznamů.
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon:. Plzeň: Západočeská univerzita,, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
  • Buschendorff, Floria. 200 Methoden fur den Musikunterricht :. Mülheim an der Ruhr :Verlag an der Ruhr, 2010. ISBN 978-3-8346-0639-6.
  • Coufalova, Gabriela. Hudebni nastroje jinak. 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
  • KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0258.
  • LUHANOVÁ-JIROUŠKOVÁ, S. a D. MANDYSOVÁ. Výběr a uplatnění pěveckých etud v pěvecké výchově.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995. ISBN 80-7043-133-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní