Vyučující
|
-
Nejezchleba Martin, Mgr. Ph.D.
-
Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V každém semináři studenti realizují svoje dovednostní výstupy, které si v rámci samostudia připravují (zpěv a hra písní, zpěv a hra úryvků z témat slavných skladeb, hra a zpěv pěveckých cvičení): 1. Výběr pěveckých cvičení pro potřeby školní praxe a jejich specifika (věk žáků, jejich pěvecká potencionalita - chromatika, sestupná, vzestupná, rozkladová, ripetuto, vázané tóny, staccato,...) 2.-4. Prezentace studentů - hra pěveckých cvičení s komentářem k jejich uplatnění 5. Kritéria výběru úryvků slavných skladeb v kontextu se školní praxí (na jejich základě si student volí a nacvičuje vlastní repertoár) 6.-9. Prezentace studentů, zdůvodnění volby 10. Kritéria výběru písní z učebnic a zpěvníků (věkové hlediska, hlasový rozsah žáků,...) 11.- 13. Prezentace studentů, diskuse o souvislé praxi, autoevaluace Výuka v jednotlivých lekcích je směrována k dosažení těchto kompetencí, jež student prokáže v závěrečné zkoušce z předmětu. Zkouška: Student zahraje vybrané pensum 10 písní (předehra, vlastní zpěv, transpozice), 10 pěveckých cvičení s komentářem o jejich využití, 5 úryvků slavných skladeb s komentářem o jejich využití praxi
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit pojmy z hudební teorie (hudebních forem, analýzy skladeb, které se vážou k obsahu předmětu). |
Odborné dovednosti |
---|
zpívat a hrát na potřebné úrovni pro učitelství ZŠ (SŠ) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zdůvodnit výběr skladeb pro jejich uplatnění ve školní praxi. |
Objasnit principy tvorby předeher k písním i jejich transpozic s ohledem na pěvecký rozsah hlasu žáků. |
Uvést základní druhy hraných pěveckých cvičení a objasnit příslušné pojmosloví k nim (vzestupná, sestupná, rozkladová, ripetuto, legato aj.). |
Odborné dovednosti |
---|
Rozezpívat třídu pomocí přehrávaných a přezpívaných pěveckých cvičení (modely s D7, chromatický posun akordů). |
Zazpívat určený repertoár písní za současného vlastního nástrojového doprovodu - lidové (zpaměti) a umělé písně (s oporou o záznam). |
Transponovat písně do pěvecky vhodných tónin, doprovázet zpěv třídy a dávat po předehře hlavou zřetelný pokyn k nástupu zpěvu. |
Zahrát vybraná témata a úryvky známých skladeb (zjednodušené úpravy). |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Noty ke skladbám a písním.
-
učebnice Hv pro ZŠ.
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon:. Plzeň: Západočeská univerzita,, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0258.
-
LUHANOVÁ-JIROUŠKOVÁ, S. a D. MANDYSOVÁ. Výběr a uplatnění pěveckých etud v pěvecké výchově.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995. ISBN 80-7043-133-4.
-
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Syntézy výzkumu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: učebnice pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013. ISBN 978-807-2389-018.
-
TICHÁ, Alena. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-706-8186-1.
-
WAJLER, Zig. World beat fun: multicultural and contemporary rhythms for K-8 classrooms.. Alfred Music Publishing Co., Inc.,, 2002. ISBN 0-7579-0852-7.
|