Vyučující
|
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historický regionalismus Základní pojmy hudební regionalistiky Specifika hudebního regionu a jeho výzkumné možnosti. Instituce. Didaktický potenciál hudebního regionu. Hudební dějiny jihozápadních Čech od počátků do 1800.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová konzultace
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin Vyjmenovat hlavní kompoziční osobnosti českých hudebních dějin |
Odborné dovednosti |
---|
chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit základní pojmy hudební regionalistiky (regionalistika, region, centrum etc.) |
Definovat hudební kulturu regionu/regionů, její specifika a vývojové trendy v kontextu hudebně-stylového vývoje českých zemí/střední Evropy. |
Vysvětlit specifika hudebních pramenů regionu. |
Specifikovat a formulovat vývojové posuny a vztahy centra a regionu. |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatně popsat vybraný hudební region/centrum/lokalitu. |
Analyzovat vybraný hudební region/centrum/lokalitu. |
Vybraný hudební region/centrum/lokalitu zařadit do kontextu hudební kultury země/větších regionálních celků. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
ASCHENBRENNER, V. Figurální hudební provoz v přeštických kostelích 18. století. Příspěvek k zmapování hudebního vlivu kladrubského kláštera v posledním období jeho existence. In. NOVÁČEK, Karel ? KUBATOVÁ-PITROVÁ, M.(edd.). Devět století kláštera v Kladrubech 1115-2015.. České Budějovice: NPÚ, 2017.
-
ASCHENBRENNER, V. Hudebně-liturgický provoz jezuitské koleje v Klatovech v 18. století. Praha: Scriptorium. 2011.
-
ASCHENBRENNER, V. Hudební složka odpoledních pobožností v jezuitském kostele v Klatovech v 18. století. Vespreae solennes de Confessore F.X.Brixiho (?). In. Mráz, Karel ? Chroust, Václav (edd.): Barokní jezuitské Klatovy. Sborník textů ze sympozia v Klatovech. Klatovy. 2007.
-
ASCHENBRENNER, V. Znovuobjevený klatovský barokní skladatel Joannes de Deo Wenceslaus Flaschka a jeho vliv na utváření hudební kultury Klatov v letech 1739?1783. In Milovníkům slova Božího k potěšení a užitečnému pobavení. s. 31-67.. Klatovy: Město Klatovy, 2016. ISBN 9788090603745.
-
BEZDĚK, J. a kol. Významné osobnosti hudebního života Plzně a jihozápadních Čech po r. 1945. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2014.
-
FIALA, J. Západočeská vlastivěda. Hudba. Plzeň. 1995.
-
Kolektiv autorů. Dějiny města Plzně. 1.-3. díl.. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-87911-0.
|