Lecturer(s)
|
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Historic regionalism Basic concepts of musical regionalism The specifics of the musical region and its research possibilities. Institution. Didactic potential of the musical region. Musical history of Southwestern Bohemia from the beginnings until 1800.
|
Learning activities and teaching methods
|
Group discussion
- Individual project (40)
- 26 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Describe the major epochs of cultural and general history Describe the main style features of the epochs of cultural history Name the main composing personalities of Czech musical history |
Skills |
---|
to chronologically rank the basic developmental social stages to assign a selected Czech composer to the epoch of musical history at the level of secondary school |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Explain the basic concepts of regional music (regional, regional, center, etc.) |
To define the musical culture of the region / regions, its specifics and developmental trends in the context of the musical-style development of Czech / Central Europe. |
Explain the specifics of the region's musical springs. |
Specify and articulate developmental shifts and relationships between the center and the region. |
Skills |
---|
Describe separately the selected music region / center / location. |
Analyze selected music region / center / location. |
Select the selected musical region / center / location into a context of musical culture of the country / larger regional units. |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Skills |
---|
Task-based study method |
Textual studies |
Seminar |
Competences |
---|
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Portfolio |
Test |
Skills |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Portfolio |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
ASCHENBRENNER, V. Figurální hudební provoz v přeštických kostelích 18. století. Příspěvek k zmapování hudebního vlivu kladrubského kláštera v posledním období jeho existence. In. NOVÁČEK, Karel ? KUBATOVÁ-PITROVÁ, M.(edd.). Devět století kláštera v Kladrubech 1115-2015.. České Budějovice: NPÚ, 2017.
-
ASCHENBRENNER, V. Hudebně-liturgický provoz jezuitské koleje v Klatovech v 18. století. Praha: Scriptorium. 2011.
-
ASCHENBRENNER, V. Hudební složka odpoledních pobožností v jezuitském kostele v Klatovech v 18. století. Vespreae solennes de Confessore F.X.Brixiho (?). In. Mráz, Karel ? Chroust, Václav (edd.): Barokní jezuitské Klatovy. Sborník textů ze sympozia v Klatovech. Klatovy. 2007.
-
ASCHENBRENNER, V. Znovuobjevený klatovský barokní skladatel Joannes de Deo Wenceslaus Flaschka a jeho vliv na utváření hudební kultury Klatov v letech 1739?1783. In Milovníkům slova Božího k potěšení a užitečnému pobavení. s. 31-67.. Klatovy: Město Klatovy, 2016. ISBN 9788090603745.
-
BEZDĚK, J. a kol. Významné osobnosti hudebního života Plzně a jihozápadních Čech po r. 1945. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2014.
-
FIALA, J. Západočeská vlastivěda. Hudba. Plzeň. 1995.
-
Kolektiv autorů. Dějiny města Plzně. 1.-3. díl.. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-87911-0.
|