|
Vyučující
|
-
Brázdil Jindřich, Mgr.
-
Malotín Ctibor, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Hudební dějiny jihozápadních Čech 1800-1900 Hudební dějiny jihozápadních Čech od 1900 do současnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová konzultace
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin Vyjmenovat hlavní kompoziční osobnosti českých hudebních dějin |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit základní pojmy hudební regionalistiky (regionalistika, region, centrum etc.). |
| Definovat hudební kulturu regionu/regionů, její specifika a vývojové trendy v kontextu hudebně-stylového vývoje českých zemí/střední Evropy. |
| Vysvětlit specifika hudebních pramenů regionu. |
| Specifikovat a formulovat vývojové posuny a vztahy centra a regionu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatně popsat vybraný hudební region/centrum/lokalitu. |
| Analyzovat vybraný hudební region/centrum/lokalitu. |
| Vybraný hudební region/centrum/lokalitu zařadit do kontextu hudební kultury země/větších regionálních celků. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
BERNHARDT, T. (ed.) a MOJŽÍŠOVÁ, O. (ed.). Bedřich Smetana. Deníky I. (1840?1847). Praha. 2022.
-
BOČANOVÁ, Lenka. Hudební život. In. Waska, Karel (ed.). Dějiny města Plzně 2 : 1788?1918. Plzen : mesto Plzen 2016, s. 21?58. Plzeň, 2016. ISBN 978 80 8791104 4.
-
FIALA, J. Vojenské kapely v hudebním životě Plzně v letech mezi dvěma světovými válkami. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2022.
-
KUMPERA, J. Dějiny západních Čech. I. díl, Od pravěku do poloviny 18. století. Plzeň: Ševčík. 2004.
-
LENDEROVÁ, M., JIRÁNEK, T. a MACKOVÁ, M. Z dějin české každodennosti: život v 19. století.. Praha, 2021. ISBN 978-80-246-3510-1.
-
RŮŽIČKOVÁ, V. a kol. Kulturní kompetence v hudebně didaktických souvislostech a příkladech. Plzeň: Vydavatelství ZČU. 2025.
-
ŠPELDA, A. Hudební místopis Klatovska. Plzeň. 1974.
-
ŠPELDA, A. Hudební Plzeň (Průvodce městem). Plzeň. 1960.
-
VRKOČOVÁ, L. Domovem hudby. Praha: Panton. 1988.
|