|
Vyučující
|
-
Tlili Hana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Vlasáková Zdeňka, Kandid.pedagogických věd
-
Matějová Jana, doc. PaedDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Příprava na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele Hv a na stylové provádění skladeb různých slohových období. Další rozvíjení pěveckých dovedností na náročnějších kombinovaných hlasových cvičeních skoky, oktávy, rozklady, stupnice. Studium lidových písní a skladeb různých slohových období dle seznamu skladeb určených ke státním závěrečným zkouškám. Příprava doprovodu k nejrůznějším druhům a žánrům populárních písní. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k umělým písním podle akordových značek. Hra kadencí v základních tóninách dur a moll. Harmonizace české lidové písně. Reflexe proběhlé náslechové praxe diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi. Reflexe proběhlé náslechové praxe diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Nácvik dovedností [3/10]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Teoretické znalosti z hudební teorie, harmonie a hudebních forem. Znalost akordových značek a základní klavírní stylizace doprovodů. Základní znalosti o fungování lidského a také dětského hlasu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ovládání pianistických návyků - správné tvoření klavírního úhozu a jednotlivých technických prvků, spojení notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře. Zvládnutí dechové opory, správné frázování a používání smíšené rezonance ve větší části hlasového rozsahu, vyrovnané vokály alespoň ve střední poloze, crescendo, decrescendo, messa di voce, některé prvky ornamentiky (krátký a dlouhý příraz, obal, skupinka). |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Pohotová znalost tvoření akordů v pěvecky vhodných tóninách. Student zvládá teoreticky popsat tvoření tónu. Student rozumí hudebně výrazovým prostředkům. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student ovládá práci s hlasem a má upevněny základní dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, frázování, smíšená rezonance v celém rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, prvky ornamentiky. Dokáže interpretovat a stylově rozlišit jednodušší skladby různých slohových období. Je schopen zpívat jednotlivé hlasy ve vícehlasu Schopnost volby vhodných doprovodů populárních písní a jejich aktivní realizace na takové úrovni, která odpovídá schopnostem učitele na základní škole či střední škole. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Doporučená literatura
|
-
Notový materiál dle seznamu ke státním závěrečným zkouškám a výběru pedagoga. .
|