Vyučující
|
-
Kuberská Kateřina, Kandid.pedagogických věd
|
Obsah předmětu
|
Rozlišení úrovně instrumentálních dovedností studentů a jejich rozdělení na začátečníky a pokročilé. Hra písní, stupnic, kadencí, cvičení k rozezpívání. Tvoření jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice do frekventovaných tónin. Rozezpívání pomocí jednoduchých melodických modelů s harmonickou oporou - chromaticky vzestupně a sestupně (v durových, popř. mollových tóninách). Hra stupnic v protipohybu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prokázat při hře pohotovost čtení zápisu not i doprovodných akordů Objasnit pojmy z hudební teorie v kontextu s klavírní hrou (stupnice, akordy, kadence, obraty akordů,...). |
Odborné dovednosti |
---|
Prokázat potřebnou míru motorických dovedností pro hru na nástroj. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pojmenovat a objasnit zákonitosti tvorby doprovodné kadence. |
Popsat osvojované druhy doprovodů. |
Objasnit problematiku nezávislosti rukou. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát povinný repertoár semestru: vybrané etudy, skladby a písně. |
Doprovodit spolužáky při zpěvu (pokročilí studenti). |
Prokázat hrou osvojení základních pianistických návyků: uvolnění pohybově hracího aparátu, správné tvoření klavírního úhozu i jednotlivých technických prvků. |
Prokázat hrou písní osvojení požadovaných druhů doprovodu (minim. akordického a rozkladu). |
Zahrát povinný repertoár semestru: vybrané etudy, skladby a písně. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Czerny, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821)..
-
Já, písnička: zpěvník 6. Music distribuce. 2023.
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). Plzeň : Západočeská univerz. 1994.
-
JÁNSKÝ, P. Já písnička I. Zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 1995.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
|