Vyučující
|
-
Kuberská Kateřina, Kandid.pedagogických věd
|
Obsah předmětu
|
Osvojování technických základů hry na nástroj, hra přednesových skladeb, improvizace jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním, komorní hra, hra z listu. Zdokonalování nástrojové techniky: stupnice, akordy, velké rozklady, technická cvičení, etudy. Přednesové skladby: od renesance po současnost. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit pojmy z HNK2 (z hudební nauky i rozvoje klavírní techniky - stupnice, druhy doprovodu aj. pojmy z osvojeného repertoáru). Číst pohotově notový zápis skladeb i písní, včetně příslušných pojmů z hudební nauky. |
Odborné dovednosti |
---|
rokázat hrou klavírní techniku na úrovni požadavků HNN2 (doprovod valčíkem, polkou, rozkladem i akordy). Zahrát jakoukoliv píseň z předchozího HNK2 (předpoklad ke hře transpozic písní). |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů stylového doprovodu písní a samostudiu skladeb i písní |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Číst pohotově notový zápis nových skladeb i písní. |
Objasnit nové pojmy z hudební nauky i zákonitosti klavírní techniky. |
Vyjmenovat stupnici dórskou a popsat její zákonitosti. |
Objasnit principy tvorby předeher k novým písním. |
Vybrat vhodný repertoár k závěrečné přehrávce s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát další pensum povinných písní i skladeb, dále písní (i skladeb - pokročilí) z vlastního výběru, a to už společně se zpěvem. |
Zahrát a zazpívat písně s různými druhy doprovodu: valčík, polka, akordický doprovod, rozklad, nově synkopický doprovod. |
Zahrát předehry ke všem písním a uvádět je kývnutím hlavy k nástupu zpěvu. |
Zahrát a zazpívat úspěšně na závěrečné přehrávce před komisí a spolužáky (10 písní s transpozicemi a různými druhy doprovodu a jednu přednesovou skladbu - podmínka udělení zápočtu). |
Obecné způsobilosti |
---|
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů doprovodu a samostudiu skladeb i písní |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Multimédia využívají studenti při samostudiu repertoáru písní i skladeb a hledání způsobu jejich doprovodu či interpretace. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Volit repertoár dle vlastního uvážení s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Závěrečná přehrávka vybraného repertoáru před třídou i komisí. |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Já, písnička: zpěvník 6. Music distribuce. 2023.
-
notový materiál dle volby pedagoga. .
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). Plzeň : ZČU. 1995.
-
CZERNY, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821, 299). .
-
JÁNSKÝ, P. Já písnička II. díl. 2. Most: MUSIC CHEB. 200.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb,, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
|