Předmět: Hra na klavír 3

« Zpět
Název předmětu Hra na klavír 3
Kód předmětu KHK/HKB3
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kuberská Kateřina, Kandid.pedagogických věd
Obsah předmětu
Osvojování technických základů hry na nástroj, hra přednesových skladeb, improvizace jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním, komorní hra, hra z listu. Zdokonalování nástrojové techniky: stupnice, akordy, velké rozklady, technická cvičení, etudy. Přednesové skladby: od renesance po současnost. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit pojmy z HNK2 (z hudební nauky i rozvoje klavírní techniky - stupnice, druhy doprovodu aj. pojmy z osvojeného repertoáru). Číst pohotově notový zápis skladeb i písní, včetně příslušných pojmů z hudební nauky.
Odborné dovednosti
rokázat hrou klavírní techniku na úrovni požadavků HNN2 (doprovod valčíkem, polkou, rozkladem i akordy). Zahrát jakoukoliv píseň z předchozího HNK2 (předpoklad ke hře transpozic písní).
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů stylového doprovodu písní a samostudiu skladeb i písní
Výsledky učení
Odborné znalosti
Číst pohotově notový zápis nových skladeb i písní.
Objasnit nové pojmy z hudební nauky i zákonitosti klavírní techniky.
Vyjmenovat stupnici dórskou a popsat její zákonitosti.
Objasnit principy tvorby předeher k novým písním.
Vybrat vhodný repertoár k závěrečné přehrávce s ohledem na jeho využití ve školní praxi.
Odborné dovednosti
Zahrát další pensum povinných písní i skladeb, dále písní (i skladeb - pokročilí) z vlastního výběru, a to už společně se zpěvem.
Zahrát a zazpívat písně s různými druhy doprovodu: valčík, polka, akordický doprovod, rozklad, nově synkopický doprovod.
Zahrát předehry ke všem písním a uvádět je kývnutím hlavy k nástupu zpěvu.
Zahrát a zazpívat úspěšně na závěrečné přehrávce před komisí a spolužáky (10 písní s transpozicemi a různými druhy doprovodu a jednu přednesovou skladbu - podmínka udělení zápočtu).
Obecné způsobilosti
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů doprovodu a samostudiu skladeb i písní
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Multimédia využívají studenti při samostudiu repertoáru písní i skladeb a hledání způsobu jejich doprovodu či interpretace.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Volit repertoár dle vlastního uvážení s ohledem na jeho využití ve školní praxi.
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Závěrečná přehrávka vybraného repertoáru před třídou i komisí.
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Já, písnička: zpěvník 6. Music distribuce. 2023.
  • notový materiál dle volby pedagoga. .
  • BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). Plzeň : ZČU. 1995.
  • CZERNY, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821, 299). .
  • JÁNSKÝ, P. Já písnička II. díl. 2. Most: MUSIC CHEB. 200.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb,, 1995. ISBN 80-859-2501-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr