Vyučující
|
-
Kuberská Kateřina, Kandid.pedagogických věd
|
Obsah předmětu
|
Osvojování technických základů hry na nástroj, hra přednesových skladeb, improvizace jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním, komorní hra, hra z listu. Zdokonalování nástrojové techniky: stupnice, akordy, velké rozklady, technická cvičení, etudy. Přednesové skladby: od renesance po současnost. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dosáhnout takové úrovně klavírní techniky, která zajistí způsobilost pro hru lidových a populárních písní Vysvětlit základní termíny z harmonie, které umožní harmonizovat lidové a populární písně a hru podle akordických značek Spojit interpretaci notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře |
Odborné dovednosti |
---|
Orientovat se v jednoduchých akordických značkách pro doprovod lidových a populárních písní Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky pro potřeby doprovodů písní Prokázat schopnost zahrát jednoduché lidové písně s doprovodem akordů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit akordické značky vhodné pro doprovod lidových a populárních písní. |
Popsat teoreticky a zvládnout prakticky základní techniku hry na klavír vedoucí ke schopnosti interpretovat předepsané skladby z období romantismu a 20. století. |
Aplikovat získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
Interpretovat skladby z oblasti klasické hudby (romantismu a 20. století) pro účely výuky na základní a střední škole. |
Užívat správně akordické značky dle typu doprovodů lidových a populárních písní. |
Prokázat schopnost hry podle akordických značek na zadaných lidových a populárních písních. |
Improvizovat jednoduché stylizované doprovody. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). Plzeň : ZČU. 1995.
-
LEVINE, M. The Jazz Theory Book. Petaluma: Sher Music Co, 1995.
-
MÜLLEROVÁ, Eva a Alena FIŠEROVÁ. Album etud II: výběr etud pro 3. stupeň technické vyspělosti: klavír.. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus. 2014.
-
ŠOLC, M. Tajemství akordových značek. _Bärenreiter Editio Supraphon. 1996.
|