Vyučující
|
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V prvním semestru k zápočtu studenti postupně zahrají repertoár dle požadavků pro Pokročilé: a) určené stupnice, 2 etudy, 2 přednesové skladby z období baroka a klasicismu, 10 doprovodů písní včetně transpozic lidových písní, Hymnu ČR / v případě potřeby KHK budou přednesové skladby nahrazeny povinným doprovodem zpěváků na přezpívávkách - domluva na začátku semestru) či Začátečníky a méně pokročilé (určené stupnice, 1 etudu, 2 přednesy, 5 lidových písní s dvěma druhy stylizovaného doprovodu). Osvojený repertoár zaznamenají do tabulky. Splnění jednotlivých úkolů potvrdí cvičící na semináři po kontrole svým podpisem. Tabulky se stanou součástí portfolia studenta. Podmínkou udělení zápočtu je fungující nezávislost rukou při hře! Zkouška z předmětu bude zahrnovat výběr jedné přednesové skladby a 10 písní u Pokročilých, 5 písní s dvěma druhy stylizovaného doprovodu a 1 přednes u Začátečníků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prokázat při hře pohotovost čtení zápisu not i doprovodných akordů. |
Objasnit pojmy z hudební teorie v kontextu s klavírní hrou (stupnice, akordy, kadence, obraty akordů,...). |
Odborné dovednosti |
---|
Prokázat potřebnou míru motorických dovedností pro hru na nástroj. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pojmenovat a objasnit zákonitosti tvorby doprovodné kadence. |
Popsat osvojované druhy doprovodů. |
Objasnit problematiku nezávislosti rukou. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát povinný repertoár semestru: vybrané etudy, skladby a písně. |
Doprovodit spolužáky při zpěvu (pokročilí studenti). |
Prokázat hrou osvojení základních pianistických návyků: uvolnění pohybově hracího aparátu, správné tvoření klavírního úhozu i jednotlivých technických prvků. |
Prokázat hrou písní osvojení požadovaných druhů doprovodu (minim. akordického a rozkladu) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Kurzy hry na klavír v Moodle. |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Student demonstruje své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části, v době nutné distanční výuky kompletně). Zde mu vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data. Dokladem k udělení zápočtu je zaslání kompletně vyplněné tabulky s daty uznání veškerého stanoveného repertoáru. V případě distanční výuky budou pokladem pro zkoušku a její klasifikaci rovněž uložené soubory, zaslané studentem ke zkoušce, a kompletně doplněná tabulka s daty kontroly osvojeného repertoáru. |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Czerny, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821)..
-
Výuková videa Kuhn-Lišková obdrží odkaz na semináři, repertoár určených povinných skladeb.
-
Bezděk, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy).. Plzeň : Západočeská univerz.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
|