Vyučující
|
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti zahrají v tomto semestru k zápočtu postupně repertoár dle požadavků pro Pokročilé (další určené stupnice, kadence ke stupnicím, 1 etudu, 1 přednesovou skladbu z období romantismu či novoromantismu, 10 nových doprovodů písní včetně transpozic lidových písní), či Začátečníky a méně pokročilé (určené stupnice, 1 etudu, kadence ke stupnicím, 1 přednes, 10 písní s různými způsoby stylizovaného doprovodu). Osvojený repertoár zaznamenají do tabulky. Splnění jednotlivých úkolů potvrdí cvičící na semináři po kontrole svým podpisem. Tabulky se stanou součástí portfolia studenta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pojmenovat a objasnit zákonitosti tvorby doprovodné kadence. |
Popsat osvojené druhy doprovodů. |
Objasnit problematiku nezávislosti rukou. |
Odborné dovednosti |
---|
Prokázat hrou osvojení základních pianistických návyků. |
Zahrát minimálně pět písní s dvěma způsoby doprovodu. |
Hrát na úrovni technických dovedností dle výstupů z HNN1. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zdůvodnit výběr přednesových skladeb v kontextu s výukou HV (pokročilí studenti). |
Objasnit pojmy z oblasti rozvoje klavírní techniky: hra legato, staccato, odtah, druhy doprovodu a jejich popis, osvojované kadence a jejich stavba. |
Popsat osvojované stupnice a specifika jejich hry (prstoklady, předznamenání, způsob hry). |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát povinné pensum stupnic, písní, skladeb i technických cvičení dle požadavků pro tento semestr. |
Zahrát písně se čtyřmi druhy doprovodů: akordicky, rozloženě, polkou či valčíkem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Student demonstruje své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části, v době nutné distanční výuky kompletně). Zde mu přidělený vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data uznání. Dokladem k udělení zápočtu je zaslání kompletně vyplněné tabulky s uznáním veškerého stanoveného repertoáru přiděleným vyučujícím i do úložiště gapps. |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
výuková videa dr. Liškové ? obdrží na semináři, repertoár určených skladeb (Portál), písní a technických cvičení (určí vyučující).
-
Bezděk, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-7043-108-3.
-
CZERNY, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821)..
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb,, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
-
KUHN, Tomáš a Štěpánka LIŠKOVÁ. videoopory na Moodle HKB 2 a Teams HKB 2.
-
Prokeš, Josef. Česká folková píseň : v kontextu 60.-80. let 20. století. Brno :Masarykova univerzita,, 2011. ISBN 978-80-210-5431.
|