Předmět: Hra na nástroj 3

« Zpět
Název předmětu Hra na nástroj 3
Kód předmětu KHK/HNN3
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Podmínkou absolvování předmětu je splnění povinného pensa dovedností a vystoupení na kolektivní přehrávce v závěru semestru. Na přehrávku si připraví pokročilí obě přednesové skladby a deset písní. Začátečníkům ve hře na klavír je opět doporučeno pokračovat v docházce na paralelní výuku k učitelům mimo KHK. Cvičení slouží pouze ke kontrole a usměrnění postupu při samostudiu. Podmínkou absolvování je i jejich výstup na kolektivní přehrávce s výběrem jednoho z povinných přednesů (z HNN2 a HNN3 a hra deseti písní). K závěrečnému vystoupení předloží všichni studenti vyplněné a podepsané tabulky s absolvovaným repertoárem. Studenti zahrají k zápočtu postupně repertoár dle požadavků pro Pokročilé (určené stupnice, 2 etudy, 2 přednesové skladby z období impresionismu a 20. století, 10 písní s odlišnou stylizací doprovodu, transpozice lidových písní do pěvecky vhodných tóniny), či Začátečníky a méně pokročilé (určené stupnice, 2 etudy, 1 přednesovou skladbu, 10 písní s dvěma druhy stylizovaného doprovodu). Osvojený repertoár s podpisem cvičícího si studenti zaznamenají do tabulky. Ty se stanou součástí portfolia studenta. Podmínkou absolvování předmětu v klavírní hře je splnění povinného pensa dovedností a jejich předvedení na kolektivní přehrávce v závěru semestru (jeden přednes a výběr deseti písní z třísemestrálního období).

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Objasnit pojmy z HNN2 (z hudební nauky i rozvoje klavírní techniky - stupnice, druhy doprovodu aj. pojmy z osvojeného repertoáru).
Číst pohotově notový zápis skladeb i písní, včetně příslušných pojmů z hudební nauky.
Odborné dovednosti
Prokázat hrou klavírní techniku na úrovni požadavků HNN2 (doprovod valčíkem, polkou, rozkladem i akordy).
Zahrát jakoukoliv píseň z předchozího HNN2 (předpoklad ke hře transpozic písní).
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů stylového doprovodu písní a samostudiu skladeb i písní
Výsledky učení
Odborné znalosti
Číst pohotově notový zápis nových skladeb i písní.
Objasnit nové pojmy z hudební nauky i zákonitosti klavírní techniky.
Vyjmenovat stupnici dórskou a popsat její zákonitosti.
Objasnit principy tvorby předeher k novým písním.
Vybrat vhodný repertoár k závěrečné přehrávce s ohledem na jeho využití ve školní praxi.
Odborné dovednosti
Zahrát další pensum povinných písní i skladeb, dále písní (i skladeb - pokročilí) z vlastního výběru, a to už společně se zpěvem.
Zahrát a zazpívat písně s různými druhy doprovodu: valčík, polka, akordický doprovod, rozklad, nově synkopický doprovod.
Zahrát předehry ke všem písním a uvádět je kývnutím hlavy k nástupu zpěvu.
Zahrát a zazpívat úspěšně na závěrečné přehrávce před komisí a spolužáky (10 písní s transpozicemi a různými druhy doprovodu a jednu přednesovou skladbu - podmínka udělení zápočtu).
Obecné způsobilosti
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů doprovodu a samostudiu skladeb i písní
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
V případě distanční výuky též připomínkování zaslaných souborů metodami formativního hodnocení.
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Multimédia využívají studenti při samostudiu repertoáru písní i skladeb a hledání způsobu jejich doprovodu či interpretace.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Volit repertoár dle vlastního uvážení s ohledem na jeho využití ve školní praxi.
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Student demonstruje své dovednosti v případě prezeční výuky též na závěrečné přehrávce, kde přehraje vybraný repertoár před třídou i komisí. V době distanční výuky je přehrávka nahrazena uznáním (podpisem vyučujícího - viz níže) přehrátého repertoáru, uloženého na gapps ke kontrole. V průběhu semestru prokazuje student své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části, v době nutné distanční výuky kompletně - přehrávka tak odpadá). Zde mu přidělený vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data uznání. Dokladem k udělení zápočtu je zaslání kompletně vyplněné tabulky s uznáním veškerého stanoveného repertoáru vyučujícímu i do úložiště gapps.
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • seznam povinných skladeb a nahrávky doprovodů písní pořízené na semináři.
  • Bezděk, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-7043-108-3.
  • Czerny, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821, 299).
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb,, 1995. ISBN 80-859-2501-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr