Vyučující
|
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Podmínkou absolvování předmětu je splnění povinného pensa dovedností a vystoupení na kolektivní přehrávce v závěru semestru. Na přehrávku si připraví pokročilí obě přednesové skladby a deset písní. Začátečníkům ve hře na klavír je opět doporučeno pokračovat v docházce na paralelní výuku k učitelům mimo KHK. Cvičení slouží pouze ke kontrole a usměrnění postupu při samostudiu. Podmínkou absolvování je i jejich výstup na kolektivní přehrávce s výběrem jednoho z povinných přednesů (z HNN2 a HNN3 a hra deseti písní). K závěrečnému vystoupení předloží všichni studenti vyplněné a podepsané tabulky s absolvovaným repertoárem. Studenti zahrají k zápočtu postupně repertoár dle požadavků pro Pokročilé (určené stupnice, 2 etudy, 2 přednesové skladby z období impresionismu a 20. století, 10 písní s odlišnou stylizací doprovodu, transpozice lidových písní do pěvecky vhodných tóniny), či Začátečníky a méně pokročilé (určené stupnice, 2 etudy, 1 přednesovou skladbu, 10 písní s dvěma druhy stylizovaného doprovodu). Osvojený repertoár s podpisem cvičícího si studenti zaznamenají do tabulky. Ty se stanou součástí portfolia studenta. Podmínkou absolvování předmětu v klavírní hře je splnění povinného pensa dovedností a jejich předvedení na kolektivní přehrávce v závěru semestru (jeden přednes a výběr deseti písní z třísemestrálního období).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit pojmy z HNN2 (z hudební nauky i rozvoje klavírní techniky - stupnice, druhy doprovodu aj. pojmy z osvojeného repertoáru). |
Číst pohotově notový zápis skladeb i písní, včetně příslušných pojmů z hudební nauky. |
Odborné dovednosti |
---|
Prokázat hrou klavírní techniku na úrovni požadavků HNN2 (doprovod valčíkem, polkou, rozkladem i akordy). |
Zahrát jakoukoliv píseň z předchozího HNN2 (předpoklad ke hře transpozic písní). |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů stylového doprovodu písní a samostudiu skladeb i písní |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Číst pohotově notový zápis nových skladeb i písní. |
Objasnit nové pojmy z hudební nauky i zákonitosti klavírní techniky. |
Vyjmenovat stupnici dórskou a popsat její zákonitosti. |
Objasnit principy tvorby předeher k novým písním. |
Vybrat vhodný repertoár k závěrečné přehrávce s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát další pensum povinných písní i skladeb, dále písní (i skladeb - pokročilí) z vlastního výběru, a to už společně se zpěvem. |
Zahrát a zazpívat písně s různými druhy doprovodu: valčík, polka, akordický doprovod, rozklad, nově synkopický doprovod. |
Zahrát předehry ke všem písním a uvádět je kývnutím hlavy k nástupu zpěvu. |
Zahrát a zazpívat úspěšně na závěrečné přehrávce před komisí a spolužáky (10 písní s transpozicemi a různými druhy doprovodu a jednu přednesovou skladbu - podmínka udělení zápočtu). |
Obecné způsobilosti |
---|
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů doprovodu a samostudiu skladeb i písní |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
V případě distanční výuky též připomínkování zaslaných souborů metodami formativního hodnocení. |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Multimédia využívají studenti při samostudiu repertoáru písní i skladeb a hledání způsobu jejich doprovodu či interpretace. |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Volit repertoár dle vlastního uvážení s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Student demonstruje své dovednosti v případě prezeční výuky též na závěrečné přehrávce, kde přehraje vybraný repertoár před třídou i komisí. V době distanční výuky je přehrávka nahrazena uznáním (podpisem vyučujícího - viz níže) přehrátého repertoáru, uloženého na gapps ke kontrole. V průběhu semestru prokazuje student své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části, v době nutné distanční výuky kompletně - přehrávka tak odpadá). Zde mu přidělený vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data uznání. Dokladem k udělení zápočtu je zaslání kompletně vyplněné tabulky s uznáním veškerého stanoveného repertoáru vyučujícímu i do úložiště gapps. |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
seznam povinných skladeb a nahrávky doprovodů písní pořízené na semináři.
-
Bezděk, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-7043-108-3.
-
Czerny, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821, 299).
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb,, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
|