Lecturer(s)
|
-
Hejnová Martina, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Students will perform a repertoire of credit gradually according to the requirements for the Advanced (for scales, etudes 2, 2 recitative songs of the 20th century impressionism and 10 songs with different stylization accompaniment, transposition, singing folk songs suitable tonality), or newcomers and less (designed scales, etudes 2, 1 compositions with 10 songs with two kinds of stylized accompaniment). Mastering the repertoire with the signing of the teacher, students recorded in the table. They become part of the student's portfolio. Condition for passing the course of playing the piano is to meet mandatory Pensa skills and demonstrate their collective rehearsal at the end of the semester (one recitation and a selection of ten songs from three terms period).
|
Learning activities and teaching methods
|
Students' portfolio, Skills demonstration, Individual study, Students' self-study, Practicum
- Practical training (number of hours)
- 13 hours per semester
- Individual project (40)
- 10 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Objasnit pojmy z HNN2 (z hudební nauky i rozvoje klavírní techniky - stupnice, druhy doprovodu aj. pojmy z osvojeného repertoáru). |
Číst pohotově notový zápis skladeb i písní, včetně příslušných pojmů z hudební nauky. |
Skills |
---|
Prokázat hrou klavírní techniku na úrovni požadavků HNN2 (doprovod valčíkem, polkou, rozkladem i akordy). |
Zahrát jakoukoliv píseň z předchozího HNN2 (předpoklad ke hře transpozic písní). |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů stylového doprovodu písní a samostudiu skladeb i písní |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Číst pohotově notový zápis nových skladeb i písní. |
Objasnit nové pojmy z hudební nauky i zákonitosti klavírní techniky. |
Vyjmenovat stupnici dórskou a popsat její zákonitosti. |
Objasnit principy tvorby předeher k novým písním. |
Vybrat vhodný repertoár k závěrečné přehrávce s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
Skills |
---|
Zahrát další pensum povinných písní i skladeb, dále písní (i skladeb - pokročilí) z vlastního výběru, a to už společně se zpěvem. |
Zahrát a zazpívat písně s různými druhy doprovodu: valčík, polka, akordický doprovod, rozklad, nově synkopický doprovod. |
Zahrát předehry ke všem písním a uvádět je kývnutím hlavy k nástupu zpěvu. |
Zahrát a zazpívat úspěšně na závěrečné přehrávce před komisí a spolužáky (10 písní s transpozicemi a různými druhy doprovodu a jednu přednesovou skladbu - podmínka udělení zápočtu). |
Competences |
---|
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů doprovodu a samostudiu skladeb i písní |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills |
---|
Practicum |
Cooperative instruction |
Collaborative instruction |
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Task-based study method |
In the case of distance learning, also commenting on the submitted files by methods of formative evaluation. |
Competences |
---|
Skills demonstration |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Multimedia supported teaching |
Multimédia využívají studenti při samostudiu repertoáru písní i skladeb a hledání způsobu jejich doprovodu či interpretace. |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Portfolio |
Volit repertoár dle vlastního uvážení s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Self-evaluation |
In the case of full-time teaching, the student also demonstrates his / her skills at the final play, where he / she plays the selected repertoire in front of the class and the committee. At the time of distance learning, the play is replaced by the recognition (signature of the teacher - see below) of the played repertoire, stored on the gapps for control. During the semester, the student also demonstrates his skills by storing video recordings with the play of the mandatory repertoire of technical exercises, scales, songs and compositions on gapps (at the time of full-time study in part, at the time of necessary distance learning completely - playback is no longer necessary). Here, the assigned teacher gradually reminds him of the game or confirms the recognition of the watched videos by entering the date of recognition. The proof of the credit is the sending of a completely completed table with the recognition of all the specified repertoire to the teacher and to the gapps repository. |
Competences |
---|
Group presentation at a seminar |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
seznam povinných skladeb a nahrávky doprovodů písní pořízené na semináři.
-
Bezděk, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-7043-108-3.
-
Czerny, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821, 299).
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb,, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
|