Vyučující
|
-
Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
-
Batko Václav, Doc. PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Hry a jejich význam ve vzdělávání. Hry s hudbou. Psychologická východiska rytmického cítění. Rytmus a motorika. Vztah hudby a pohybu. Hra na tělo, výběr vhodných typů hudby. Pohybová a taneční improvizace na hudbu různých druhů a žánrů. Příklady hudebně pohybových her a činností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Uvést příklady hudby různého tempa a různého rytmu. |
Odborné dovednosti |
---|
Reagovat pohybem na hudbu v 2/4 nebo ? taktu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit pojmy k probíraným tématům, např. hra, smysl pro rytmus, hudebně pohybové činnosti. Objasnit význam her ve vzdělávání. Vysvětlit vztah rytmu a pohybu. |
Odborné dovednosti |
---|
Pohybem adekvátně reagovat na hudbu, na změny tempa, rytmu, dynamiky. Spolupracovat ve skupině při realizaci hudebně pohybových činností a her. Vytvářet vlastní modelové příklady pohybových her s hudbou, realizovat je ve skupině. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Stundenti vyhledávají na internetu intepretace tanců i jiné formy pohybu. |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová výuka, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem. 2005.
-
PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec. Portál. 2011.
-
PUCOVÁ, M. a K. KLEMENTOVÁ. Tanec, pohyb, rytmus. Taneční hry pro tvořivost a pohodu ve třídě. Národní pedagogický institut České republiky. 2022.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál. 2011.
|