Předmět: Hudebně pohybové hry

« Zpět
Název předmětu Hudebně pohybové hry
Kód předmětu KHK/HPH
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
  • Batko Václav, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Hry a jejich význam ve vzdělávání. Hry s hudbou. Psychologická východiska rytmického cítění. Rytmus a motorika. Vztah hudby a pohybu. Hra na tělo, výběr vhodných typů hudby. Pohybová a taneční improvizace na hudbu různých druhů a žánrů. Příklady hudebně pohybových her a činností.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Uvést příklady hudby různého tempa a různého rytmu.
Odborné dovednosti
Reagovat pohybem na hudbu v 2/4 nebo ? taktu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasnit pojmy k probíraným tématům, např. hra, smysl pro rytmus, hudebně pohybové činnosti. Objasnit význam her ve vzdělávání. Vysvětlit vztah rytmu a pohybu.
Odborné dovednosti
Pohybem adekvátně reagovat na hudbu, na změny tempa, rytmu, dynamiky. Spolupracovat ve skupině při realizaci hudebně pohybových činností a her. Vytvářet vlastní modelové příklady pohybových her s hudbou, realizovat je ve skupině.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Skupinová výuka,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Prezentace práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Skupinová výuka,
Stundenti vyhledávají na internetu intepretace tanců i jiné formy pohybu.
Obecné způsobilosti
Skupinová výuka,
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem. 2005.
  • PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec. Portál. 2011.
  • PUCOVÁ, M. a K. KLEMENTOVÁ. Tanec, pohyb, rytmus. Taneční hry pro tvořivost a pohodu ve třídě. Národní pedagogický institut České republiky. 2022.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál. 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní