Předmět: Hudebně pohybové hry

« Zpět
Název předmětu Hudebně pohybové hry
Kód předmětu KHK/HPHB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Hry a jejich význam ve vzdělávání. Hry s hudbou. Psychologická východiska rytmického cítění. Rytmus a motorika. Vztah hudby a pohybu. Hra na tělo, výběr vhodných typů hudby. Pohybová a taneční improvizace na hudbu různých druhů a žánrů. Příklady hudebně pohybových her a činností.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Uvést příklady hudby různého tempa a různého rytmu.
Odborné dovednosti
Reagovat pohybem na hudbu v 2/4 nebo ? taktu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Objasnit pojmy k probíraným tématům, např. hra, smysl pro rytmus, hudebně pohybové činnosti. Objasnit význam her ve vzdělávání. Vysvětlit vztah rytmu a pohybu.
Odborné dovednosti
Pohybem adekvátně reagovat na hudbu, na změny tempa, rytmu, dynamiky. Spolupracovat ve skupině při realizaci hudebně pohybových činností a her. Vytvářet vlastní modelové příklady pohybových her s hudbou, realizovat je ve skupině.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem. 2005.
  • PAYNEOVÁ, H. Kreativní pohyb a tanec. Portál. 2011.
  • PUCOVÁ, Markéta a Kateřina KLEMENTOVÁ. Tanec, pohyb, rytmus. Taneční hry pro tvořivost a pohodu ve třídě. Národní pedagogický institut České republiky. 2022.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál. 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr