Vyučující
|
-
Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek a seminářů: Základní rozdělení hudební teorie. Osobnosti české hudební teorie. Základy akustiky. Notace. Stručný přehled vývoje notace. Stupnice dur, moll, církevní, exotické atd. Intervaly - rozdělení, druhy, enharmonické intervaly. Akordy - kvintakordy, septakordy, nonové akordy, obraty akordů, jiné typy akordů. Úvod do studia hudební kinetiky. Hierarchické úrovně uspořádání času. Rytmus, metrum, tempo. Polyrytmie. Dynamika a přednesová označení. Zkratky hudebního písma. Soustavy ladění. Melodické ozdoby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost základního notového písma v oblasti výšky a délky tónu, orientace v základní hudební nauce na úrovni absolutoria základní umělecké školy |
Odborné dovednosti |
---|
číst a přehrát noty v houslovém a basovém klíči vytvořit a zahrát různé intervaly a durové a mollové akordy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zapamatuje si základní systematiku hudební teorie a porozumí jejím principům. Vysvětlí terminologii z všeobecné hudební teorie, uvede ji do souvislostí a aplikuje její pravidla v příkladech. Vše je realizováno jak v oblasti tónových výšek, tak délek popř. v rovině interpretačních pokynů |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje pravidla všeobecné hudební teorie v příkladech |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Reflexe svých možností, rozpoznání vlastních silných a slabých míst v učení. Student/studentka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Notopis tónových výšek, délek a zkratek notopisu, základní hudební terminologie; stupnice, intervaly, akordy a logické vztahy mezi nimi. |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
notopis tónových výšek, délek a zkratek notopisu, základní hudební terminologie, stupnice, intervaly, akordy |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Aplikace osvojených principů hudební teorie v samostatném uvažování při řešení hudebně teoretických problémů |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Analyzuje problém, rozloží ho na dílčí úkoly, jejichž řešením a syntézou získá celkové řešení. |
Doporučená literatura
|
-
BRENDEL, A. Abeceda klavíristy. Praha: Volvox Globator. 2018.
-
GRIGOVÁ, V. Všeobecná hudební nauka.. Nový Jičín: Martin Vozar, 2017. ISBN 978-80-906766-0-2.
-
GRIGOVÁ, V. Základní hudební znalosti.. Olomouc: Alda, 1998. ISBN 80-85600-52-8.
-
HARRISON, M. All about music theory. USA: Halleonard. 2009.
-
KUBIČKA, M. Všeobecná hudební nauka. Plzeň: Hra. 1998.
-
MAOR, E. Hudba v číslech, čísla v hudbě. Praha: Argo. 2020.
-
REŽNÝ, P. Elementární hudební teorie. 3., nezměněné vydání.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5421-4.
-
RICHER, M. Understand Music Theory. Great Britain: John Murray Learning. 2015.
-
SOUŠKOVÁ, D. Základy hudební teorie a akustiky. Hradec Králové: Gaudeamus. 2012.
-
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vydání. Praha: Bärenreiter Praha, 2003. ISBN 80-86385-21-3.
|