|
Vyučující
|
-
Kučerová Miluše, doc. PaedDr. CSc.
-
Kotrbová Lucie, Mgr.
-
Matějová Jana, doc. PaedDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Instrumentální dovednosti: Harmonické kadence. Rozezpívání - melodická zkratka písně. Nejméně 15 lidových a umělých písní z učebnic pro 4. a 5 ročník ZŠ (Lišková, Hurník) a jejich transpozice do pěvecky vhodných tónin. Druhy doprovodů: rozložený, polkový, valčíkový, synkopický, dudácká kvinta. Pěvecké dovednosti: Prohlubování dovedností základů dechové, hlasové a artikulační techniky pro kultivovaný zpěvní projev. Výběr písní z učebnic pro 4. - 5. ročník ZŠ (Lišková, Hurník). Ke zkoušce 30 písní z učebnic pro 1. - 5. ročník ZŠ (Lišková, Hurník), v instrumentálních dovednostech i předehra a transpozice do pěvecky vhodných tónin.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Studium textů
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné dovednosti |
|---|
| - zpívat a hrát na klávesový nástroj v rozsahu požadavků předmětu HUDO3; |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit zásady hlasové výchovy a pěveckého přednesu písní. |
| Vyjmenovat hlasové poruchy, s nimiž se může učitel setkat u žáků 1. stupně ZŠ. |
| Vysvětlit možnosti diagnostikování hlasových poruch u dětí mladšího a středního školního věku. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Zpívat intonačně a rytmicky správně a dynamicky odstíněně vybrané písně z učebnic Hudební výchova pro 4. a 5. ročník ZŠ. |
| Zpívat dvě pětitónová cvičení k rozezpívání současně s hrou na klávesový nástroj. |
| Zahrát na klávesový nástroj dvě pětitónová cvičení k rozezpívání, chromatickými posuny. |
| Zahrát na klávesový nástroj vybrané písně: v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, utvořit předehru, přísné spojování akordů v levé ruce. |
| Hrát v transpozicích vybrané lidové písně, v osvojených tóninách. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A. Klavírní škola pro začátečníky. Praha, 2002. ISBN 979-0-2601-0158-6.
-
CIMLOVÁ, Š. Zpěvník pro mírně pokročilé. Brno : Edika. 2023.
-
LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Hudební výchova pro 4. roč. základní školy. Praha, SPN, 2018. ISBN 978-80-7235-608-9.
-
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební výchova pro 5. roč. základní školy. Praha, SPN, 2018. ISBN 978-80-7235-609-6.
-
VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1.st.ZŠ, díl 1 Práce s písní. Praha, 2020. ISBN 978-80 7603-156-2.
-
VYDROVÁ, A. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. Praha. 2014.
|