Předmět: Hudební dovednosti 4

« Zpět
Název předmětu Hudební dovednosti 4
Kód předmětu KHK/HUD4N
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hajžmanová Eva, Mgr.
  • Doubková Marie, Doc. PaedDr.
Obsah předmětu
Instrumentální dovednosti: Harmonické kadence. Rozezpívání - melodická zkratka písně. Nejméně 15 lidových a umělých písní z učebnic pro 4. a 5 ročník ZŠ (Lišková, Hurník) a jejich transpozice do pěvecky vhodných tónin. Druhy doprovodů: rozložený, polkový, valčíkový, synkopický, dudácká kvinta. Pěvecké dovednosti: Prohlubování dovedností základů dechové, hlasové a artikulační techniky pro kultivovaný zpěvní projev. Výběr písní z učebnic pro 4. - 5. ročník ZŠ (Lišková, Hurník). Ke zkoušce 30 písní z učebnic pro 1. - 5. ročník ZŠ (Lišková, Hurník), v instrumentálních dovednostech i předehra a transpozice do pěvecky vhodných tónin.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Studium textů
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné dovednosti
- zpívat a hrát na klávesový nástroj v rozsahu požadavků předmětu HUDO3;
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit zásady hlasové výchovy a pěveckého přednesu písní.
Vyjmenovat hlasové poruchy, s nimiž se může učitel setkat u žáků 1. stupně ZŠ.
Vysvětlit možnosti diagnostikování hlasových poruch u dětí mladšího a středního školního věku.
Odborné dovednosti
Zpívat intonačně a rytmicky správně a dynamicky odstíněně vybrané písně z učebnic Hudební výchova pro 4. a 5. ročník ZŠ.
Zpívat dvě pětitónová cvičení k rozezpívání současně s hrou na klávesový nástroj.
Zahrát na klávesový nástroj dvě pětitónová cvičení k rozezpívání, chromatickými posuny.
Zahrát na klávesový nástroj vybrané písně: v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, utvořit předehru, přísné spojování akordů v levé ruce.
Hrát v transpozicích vybrané lidové písně, v osvojených tóninách.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Doporučená literatura
  • BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A. Klavírní škola pro začátečníky. Praha, 2002. ISBN 979-0-2601-0158-6.
  • CIMLOVÁ, Š. Zpěvník pro mírně pokročilé. Brno : Edika. 2023.
  • LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Hudební výchova pro 4. roč. základní školy. Praha, SPN, 2018. ISBN 978-80-7235-608-9.
  • LIŠKOVÁ, Marie. Hudební výchova pro 5. roč. základní školy. Praha, SPN, 2018. ISBN 978-80-7235-609-6.
  • VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1.st.ZŠ, díl 1 Práce s písní. Praha, 2020. ISBN 978-80 7603-156-2.
  • VYDROVÁ, A. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. Praha. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr