|
Vyučující
|
-
Husníková Ester, Mgr.
-
Kučerová Miluše, doc. PaedDr. CSc.
-
Matějová Jana, doc. PaedDr.
-
Kotrbová Lucie, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
IInstrumentální dovednosti: Stupnice F dur, d moll, e moll pravou rukou přes dvě oktávy. Nejméně 14 písní lidových i umělých z učebnice pro 3. ročník ZŠ a jejich transpozice do pěvecky vhodných tónin. Chromatické posuny modelů k rozezpívání. Pěvecké dovednosti: Prohlubování dovedností základů dechové, hlasové a artikulační techniky pro kultivovaný zpěvní projev. Hlasová cvičení. Zpěv písní lidových a umělých v rozsahu učebnic pro 3. ročník ZŠ (SPN). Obsahem výuky je též reflektivní analýza a evaluace vlastních a demonstrovaných interpretačních výkonů ve zpěvu a hře na nástroj. Student si osvojuje dovednost evaluace zhlédnutých výkonů a autoevaluace prostřednictvím sdílených a vlastních videonahrávek pod vedením pedagoga. Ten se věnuje individuálně každému studentovi a vede jej. Studijní opory https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=8442
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné dovednosti |
|---|
| - zpívat a hrát na klávesový nástroj v rozsahu požadavků předmětu HUDO2; |
| Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: - zpívat a hrát na klávesový nástroj v rozsahu požadavků předmětu HUDO2. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit možnosti práce s dětmi s hlasovými a pěveckými problémy; |
| - vyjmenovat opěrné písně podle Danielovy intonační metody; |
| - vysvětlit užití opěrných písní při nácviku písně ve škole; |
| Odborné znalosti - po absolvování předmětu dokáže student: - vysvětlit možnosti práce s dětmi s hlasovými a pěveckými problémy, - vyjmenovat stupnice F dur, d moll, e moll a jejich kvintakordy, vysvětlit harmonické spoje při hře doprovodů k písním v těchto tóninách, - osvojit si terminologii hlasové výchovy a instrumentálních činností tak, aby mohl reflektovat a hodnotit interpretační výkony své vlastní i spolužáků. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - zpívat intonačně a rytmicky správně opěrné písně k Danielově intonační metodě; |
| - zpívat intonačně a rytmicky správně vybrané písně z učebnice Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ (včetně kánonu); |
| - zahrát na klávesový nástroj stupnice F dur, d moll melodickou, e moll melodickou, pravou rukou přes dvě oktávy; |
| - zahrát na klávesový nástroj dvě pětitónová cvičení k rozezpívání, chromatické posuny; |
| - zahrát na klávesový nástroj vybraná cvičení z BGS; |
| - zahrát na klávesový nástroj vybrané písně v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, přísné spojování akordů; |
| - zpívat intonačně a rytmicky správně doporučené písně z učebnice Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ, - zahrát na klávesový nástroj stupnice F dur, d moll melodickou, e moll melodickou, pravou rukou přes dvě oktávy, - zahrát na klávesový nástroj dvě cvičení k rozezpívání, chromatické posuny, - zahrát na klávesový nástroj vybraná cvičení z BGS, - zahrát na klávesový nástroj vybrané písně, a to v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, přísné spojování akordů, - hodnotit interpretační (zpěvní a instrumentální) výkony ostatních studentů i své vlastní, - reflektovat chyby a nalézat řešení k jejich odstranění a k optimálnímu provedení úkonů. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| - on-line výuka prostřednictvím MS Teams, gapps.zcu.cz, Moodle. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Individuální konzultace, |
| on-line výuka prostřednictvím MS Teams, gapps.zcu.cz, Moodle. |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| - zpětná vazba a hodnocení studenta, individuálně, prezenčně nebo na základě zaslaných videonahrávek zpěvu a hry na nástroj na disk gapps.zcu.cz. |
|
Doporučená literatura
|
-
BEZDĚK, J. Škola hry na keyboard. Plzeň.
-
BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A. Klavírní škola pro začátečníky. Praha, 2002. ISBN 979-0-2601-0158-6.
-
CIMLOVÁ, Š. Zpěvník pro mírně pokročilé. Brno : Edika. 2023.
-
LIŠKOVÁ Marie. Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ. Praha, SPN.
-
VYDROVÁ, A. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. Praha. 2014.
|