Předmět: Hudební dovednosti 3

« Zpět
Název předmětu Hudební dovednosti 3
Kód předmětu KHK/HUDO3
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
  • Doubková Marie, Doc. PaedDr.
  • Hajžmanová Eva, Mgr.
  • Bačák Karel, MgA.
Obsah předmětu
IInstrumentální dovednosti: Stupnice F dur, d moll, e moll pravou rukou přes dvě oktávy. Nejméně 14 písní lidových i umělých z učebnice pro 3. ročník ZŠ a jejich transpozice do pěvecky vhodných tónin. Chromatické posuny modelů k rozezpívání. Pěvecké dovednosti: Prohlubování dovedností základů dechové, hlasové a artikulační techniky pro kultivovaný zpěvní projev. Hlasová cvičení. Zpěv písní lidových a umělých v rozsahu učebnic pro 3. ročník ZŠ (SPN). Obsahem výuky je též reflektivní analýza a evaluace vlastních a demonstrovaných interpretačních výkonů ve zpěvu a hře na nástroj. Student si osvojuje dovednost evaluace zhlédnutých výkonů a autoevaluace prostřednictvím sdílených a vlastních videonahrávek pod vedením pedagoga. Ten se věnuje individuálně každému studentovi a vede jej. Studijní opory https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=8442

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné dovednosti
- zpívat a hrát na klávesový nástroj v rozsahu požadavků předmětu HUDO2;
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: - zpívat a hrát na klávesový nástroj v rozsahu požadavků předmětu HUDO2.
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit možnosti práce s dětmi s hlasovými a pěveckými problémy;
- vyjmenovat opěrné písně podle Danielovy intonační metody;
- vysvětlit užití opěrných písní při nácviku písně ve škole;
Odborné znalosti - po absolvování předmětu dokáže student: - vysvětlit možnosti práce s dětmi s hlasovými a pěveckými problémy, - vyjmenovat stupnice F dur, d moll, e moll a jejich kvintakordy, vysvětlit harmonické spoje při hře doprovodů k písním v těchto tóninách, - osvojit si terminologii hlasové výchovy a instrumentálních činností tak, aby mohl reflektovat a hodnotit interpretační výkony své vlastní i spolužáků.
Odborné dovednosti
- zpívat intonačně a rytmicky správně opěrné písně k Danielově intonační metodě;
- zpívat intonačně a rytmicky správně vybrané písně z učebnice Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ (včetně kánonu);
- zahrát na klávesový nástroj stupnice F dur, d moll melodickou, e moll melodickou, pravou rukou přes dvě oktávy;
- zahrát na klávesový nástroj dvě pětitónová cvičení k rozezpívání, chromatické posuny;
- zahrát na klávesový nástroj vybraná cvičení z BGS;
- zahrát na klávesový nástroj vybrané písně v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, přísné spojování akordů;
- zpívat intonačně a rytmicky správně doporučené písně z učebnice Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ, - zahrát na klávesový nástroj stupnice F dur, d moll melodickou, e moll melodickou, pravou rukou přes dvě oktávy, - zahrát na klávesový nástroj dvě cvičení k rozezpívání, chromatické posuny, - zahrát na klávesový nástroj vybraná cvičení z BGS, - zahrát na klávesový nástroj vybrané písně, a to v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, přísné spojování akordů, - hodnotit interpretační (zpěvní a instrumentální) výkony ostatních studentů i své vlastní, - reflektovat chyby a nalézat řešení k jejich odstranění a k optimálnímu provedení úkonů.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
- on-line výuka prostřednictvím MS Teams, gapps.zcu.cz, Moodle.
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Individuální konzultace,
on-line výuka prostřednictvím MS Teams, gapps.zcu.cz, Moodle.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
- zpětná vazba a hodnocení studenta, individuálně, prezenčně nebo na základě zaslaných videonahrávek zpěvu a hry na nástroj na disk gapps.zcu.cz.
Doporučená literatura
  • BEZDĚK, J. Škola hry na keyboard. Plzeň.
  • BÖHMOVÁ, Z., GRÜNFELDOVÁ, A., SARAUER, A. Klavírní škola pro začátečníky. Praha, 2002. ISBN 979-0-2601-0158-6.
  • CIMLOVÁ, Š. Zpěvník pro mírně pokročilé. Brno : Edika. 2023.
  • LIŠKOVÁ Marie. Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ. Praha, SPN.
  • VYDROVÁ, A. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. Praha. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní