|
Vyučující
|
-
Krátký Jaroslav, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. pojem dramaturg, hudební dramaturg, povaha a smysl činnosti, 1.1. uplatnění hudebně dramaturgické práce v médiích a uměleckých institucích 2. estetické aspekty hudebně dramaturgické práce, dramaturgické myšlení 3. zákon kontrastu a scelovacích prostředků (aplikace tektoniky Karla Janečka) 4. orchestry, festivaly, koncertní řady, divadla a jejich hudebně dramaturgická specifika 4.1. výzkum dramaturgického záměru zvolené instituce na základě programového schématu, prezentace výsledků výzkumu před obecenstvem v semináři 5. prezentace vlastních dramaturgických záměrů před obecenstvem v semináři, diskuse
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostatná práce studentů
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Systematiku v dějinách hudby artificiální i nonartificiální. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikovat znalosti dějin hudby do hudební praxe. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Sestavit hudebně teoretické zásady. |
| Uspořádat teoretické zásady dramaturgie různých druhů budebních výstupů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikovat teoretické poznatky hudební dramaturgie při rozhodování o programu souboru, ve kterém hraje. |
| Uplatnit hudebně teoretické zásady. |
| Sestavit dramaturgii různých druhů hudebních výstupů. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: NAMU. 2014.
-
COLAS, D. Musical Dramaturgy. Oxford University Press, 2014.
-
HAMILTON, Anne M. a CHON, Walter Byongsok. Dramaturgy: The Basics.. Routledge, 2022. ISBN 9780367253783.
-
HONS, M. Hudba zvaná symfonie. TOGGA. 2005.
-
HOSTOMSKÁ, A. Opera - průvodce operní tvorbou. Státní hudební nakladatelství. 1962.
-
JANEČEK, K. Tektonika. Supraphon. 1968.
-
Monika Horsáková (ed). Proměny dramaturgie - case studies, kolektivní monografie k současným uměleckým dramaturgiiím. Slezská univerzita, 2024.
-
SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Togga. 2001.
-
VIČAR, J. A R. DYKAST. Hudební estetika.. AMU: Praha,, 2002.
|