Vyučující
|
-
Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
-
Zoubek Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Nauka o hudebních formách, její význam, praktické využití. Pojem "hudební forma". Individuální forma, formový typ. Formotvorné prvky melodické a metrické. Práce s motivem a tématem. Melodické články, věta, perioda, dvojperioda, neperiodická věta. Soudržnost vět v periodě. Malá dvoudílná, třídílná a vícedílná forma. Velká dvoudílná a třídílná forma. Variace malé a velké. Suita.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Kooperativní výuka, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalost o hudebních formách |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokladem zahájení práce v tomto navazujícím předmětu je vyhovění nárokům vědomostní a prakticko-aplikační části shrnujícího testu, případně kvantitativní i kvalitativní úroveň vědomostí a aplikačních dovedností, které by potencionálně uspění v uvedeném testu zaručovaly. Další rozhojnění a zkvalitnění vědomostí a aplikačních dovedností studentů vyplývá z obsahu předmětu (viz), tj. z kontaktů s rozměrnějšími a kompozičně náročnějšími hudebními díly v převaze velkých forem |
Odborné dovednosti |
---|
Další rozhojnění aplikačních dovedností studentů vyplývá z obsahu předmětu (viz), tj. z kontaktů s rozměrnějšími a kompozičně náročnějšími hudebními díly v převaze velkých forem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
hudebniny k rozborům dle zadání pedagoga.
-
Berry, Wallace. Form in music: An examination of traditional techniques of musical structure and their application in historical and contemporary styles. Prentice-Hall. 1966.
-
Caplin, E. William. Analyzing Classical Form, an Approach for the Classroom. Oxford University Press. 2015.
-
Faltus, Leoš. Hudební formy. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1976.
-
Greenberg, Yoel. How sonata forms: A bottom-up approach to musical form. Oxford University Press. 2022.
-
Janeček K. Hudební formy.. Praha,, 1955.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1. - 4. třídu.. Cheb: Music Cheb, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
-
Tichý, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky : K systematice hudebního rytmu, metra a tempa.. Jinočany : H&H,, 1994. ISBN 0-85467-07-0.
-
Zenkl L. ABC hudebních forem.. Praha: Editio Supraphon,, 1990.
|