Předmět: Hudební výchova

« Zpět
Název předmětu Hudební výchova
Kód předmětu KHK/HUVY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hajžmanová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Základní hudební pojmy, bezpečná orientace v notovém zápisu - G a F klíč. Stupnice durové a mollové (aiolská, harmonická, melodická). Intervaly základní a odvozené. Kvintakordy dur a moll. Určování a tvoření kvintakordů. Obraty kvintakordů dur a moll. Student/ka prokáže na vybraných jednoduchých písních z učebnic hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ, že dokáže zpívat intonačně čistě a rytmicky přesně, se správnou artikulací (příklady písní: Sedí liška pod dubem; To je zlaté posvícení; V zahradě na hrušce; Ach, synku, synku; Beskyde, Beskyde). Hudební formy - orientace v základních pojmech (motiv, téma, předvětí, závětí, věta, perioda, introdukce, coda) a v základních formových typech (malá a velká písňová forma, rondo, variace, sonátová forma, cyklické formy. Základní orientace v dějinách české a světové hudby (vybraná slohová období) s důrazem na poslechové kompetence žáka a jejich rozvíjení.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 0 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znát noty v houslovém klíči v rozsahu c1 až c2;
Odborné dovednosti
- imitovat (opakovat) zpěvem slyšené tóny (c1 až c2);
- imitovat jednoduchý rytmický úryvek tleskáním (dva takty);
- zpívat minimálně pět lidových písní, intonačně čistě a rytmicky přesně;
Obecné způsobilosti
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vysvětlit základní pojmy z hudební teorie (notopis, stupnice, houslový klíč, takty, notová osnova, označení tempa a dynamiky, formy - píseň, variace, symfonie, koncert, symfonická báseň, opera, rondo, fuga)
- vyjmenovat tóny stupnic durových a mollových, vzestupně a sestupně;
- poznat a utvořit intervaly základní;
- poznat a utvořit durové a mollové kvintakordy a jejich obraty;
- vysvětlit vývoj hlavních znaků hudby v období baroka a klasicismu;
Odborné dovednosti
- reprodukovat tón zahraný na klavír v rozsahu c1 až c2;
- rozeznat sluchem durový a mollový kvintakord;
- provést rozbor notového zápisu jednoduché lidové písně;
- vytleskat rytmus písně;
- přečíst názvy not, jimiž je píseň zapsána (v houslovém klíči);
- zpívat intonačně čistě a rytmicky přesně nejméně deset písní z učebnic hudební výchovy pro 1. až 3. ročník základní školy, podle výběru vyučujícího;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • HANŽLÍK, B., FENCLOVÁ, J. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice, 2009.
  • LISÁ, D., VEPŘKOVÁ, Š. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty. 1. díl.. Praha, 2016. ISBN 9788086385204.
  • LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Hudební výchova pro 1.-5. roč. základní školy (učebnice, CD s poslechovými skladbami). Praha, SPN, 2022. ISBN 978-80-7235-607-2.
  • REŽNÝ, P. Elementární hudební teorie. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
  • ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 1: pracovní učebnice hudební teorie - 1. díl. Praha : Czech Music Edition. 2022.
  • ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 2: pracovní učebnice hudební teorie - 2. díl. Praha: Czech Music Edition. 2022.
  • ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 3: pracovní učebnice hudební teorie - 3. díl. Praha: Czech Music Edition. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní