|
Vyučující
|
-
Kučerová Miluše, doc. PaedDr. CSc.
-
Kotrbová Lucie, Mgr.
-
Husníková Ester, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní hudební pojmy, bezpečná orientace v notovém zápisu - G a F klíč. Stupnice durové a mollové (aiolská, harmonická, melodická). Intervaly základní a odvozené. Kvintakordy dur a moll. Určování a tvoření kvintakordů. Obraty kvintakordů dur a moll. Student/ka prokáže na vybraných jednoduchých písních z učebnic hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ, že dokáže zpívat intonačně čistě a rytmicky přesně, se správnou artikulací (příklady písní: Sedí liška pod dubem; To je zlaté posvícení; V zahradě na hrušce; Ach, synku, synku; Beskyde, Beskyde). Hudební formy - orientace v základních pojmech (motiv, téma, předvětí, závětí, věta, perioda, introdukce, coda) a v základních formových typech (malá a velká písňová forma, rondo, variace, sonátová forma, cyklické formy. Základní orientace v dějinách české a světové hudby (vybraná slohová období) s důrazem na poslechové kompetence žáka a jejich rozvíjení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 0 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - znát noty v houslovém klíči v rozsahu c1 až c2; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - imitovat (opakovat) zpěvem slyšené tóny (c1 až c2); |
| - imitovat jednoduchý rytmický úryvek tleskáním (dva takty); |
| - zpívat minimálně pět lidových písní, intonačně čistě a rytmicky přesně; |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vysvětlit základní pojmy z hudební teorie (notopis, stupnice, houslový klíč, takty, notová osnova, označení tempa a dynamiky, formy - píseň, variace, symfonie, koncert, symfonická báseň, opera, rondo, fuga) |
| - vyjmenovat tóny stupnic durových a mollových, vzestupně a sestupně; |
| - poznat a utvořit intervaly základní; |
| - poznat a utvořit durové a mollové kvintakordy a jejich obraty; |
| - vysvětlit vývoj hlavních znaků hudby v období baroka a klasicismu; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - reprodukovat tón zahraný na klavír v rozsahu c1 až c2; |
| - rozeznat sluchem durový a mollový kvintakord; |
| - provést rozbor notového zápisu jednoduché lidové písně; |
| - vytleskat rytmus písně; |
| - přečíst názvy not, jimiž je píseň zapsána (v houslovém klíči); |
| - zpívat intonačně čistě a rytmicky přesně nejméně deset písní z učebnic hudební výchovy pro 1. až 3. ročník základní školy, podle výběru vyučujícího; |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
HANŽLÍK, B., FENCLOVÁ, J. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice, 2009.
-
LISÁ, D., VEPŘKOVÁ, Š. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty. 1. díl.. Praha, 2016. ISBN 9788086385204.
-
LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Hudební výchova pro 1.-5. roč. základní školy (učebnice, CD s poslechovými skladbami). Praha, SPN, 2022. ISBN 978-80-7235-607-2.
-
REŽNÝ, P. Elementární hudební teorie. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
-
ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 1: pracovní učebnice hudební teorie - 1. díl. Praha : Czech Music Edition. 2022.
-
ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 2: pracovní učebnice hudební teorie - 2. díl. Praha: Czech Music Edition. 2022.
-
ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 3: pracovní učebnice hudební teorie - 3. díl. Praha: Czech Music Edition. 2022.
|