Lecturer(s)
|
-
Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
-
Hajžmanová Eva, Mgr.
|
Course content
|
Basic musical concepts, safe orientation in music notation - G and F key. Major and minor scales (Aeolian, harmonic, melodic). Basic and derived intervals. Quintakordy major and minor. Determination and formation of quinta-chords. Turnovers of quinta-chords major and minor. Septacord. Main harmonic functions. Strict joining of chords. The student proves on selected simple songs from music textbooks for primary school that he can sing intonation cleanly and rhythmically accurately, with the right articulation (examples of songs: Sedí liška pod dubem; To je zlaté posvícení; V zahradě na hrušce;, Ach, synku, synku; Beskyde, Beskyde). Musical forms - orientation in basic terms (motif, theme, pre-sentence, will, sentence, period, introduction, coda) and in basic form types (small and large song form, rondo, variation, sonata form, cyclic forms. Basic orientation in the history of Czech and world music (individual stylistic periods) with emphasis on the student's listening competencies and their development.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture with practical applications, Cooperative instruction, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Seminar classes
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 15 hours per semester
- unspecified
- 0 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
- znát noty v houslovém klíči v rozsahu c1 až c2; |
Skills |
---|
- imitovat (opakovat) zpěvem slyšené tóny (c1 až c2); |
- imitovat jednoduchý rytmický úryvek tleskáním (dva takty); |
- zpívat minimálně pět lidových písní, intonačně čistě a rytmicky přesně; |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- vysvětlit základní pojmy z hudební teorie (notopis, stupnice, houslový klíč, takty, notová osnova, označení tempa a dynamiky, formy - píseň, variace, symfonie, koncert, symfonická báseň, opera, rondo, fuga) |
- vyjmenovat tóny stupnic durových a mollových, vzestupně a sestupně; |
- recognize and form basic intervals |
- poznat a utvořit durové a mollové kvintakordy a jejich obraty; |
- vysvětlit vývoj hlavních znaků hudby v období baroka a klasicismu; |
Skills |
---|
- reprodukovat tón zahraný na klavír v rozsahu c1 až c2; |
- rozeznat sluchem durový a mollový kvintakord; |
- provést rozbor notového zápisu jednoduché lidové písně; |
- vytleskat rytmus písně; |
- přečíst názvy not, jimiž je píseň zapsána (v houslovém klíči); |
- zpívat intonačně čistě a rytmicky přesně nejméně deset písní z učebnic hudební výchovy pro 1. až 3. ročník základní školy, podle výběru vyučujícího; |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Task-based study method |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Students' portfolio |
Interactive lecture |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Multimedia supported teaching |
Individual study |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Skills |
---|
Seminar work |
Oral exam |
Recommended literature
|
-
HANŽLÍK, B., FENCLOVÁ, J. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice, 2009.
-
LISÁ, D., VEPŘKOVÁ, Š. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty. 1. díl.. Praha, 2016. ISBN 9788086385204.
-
LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Hudební výchova pro 1.-5. roč. základní školy (učebnice, CD s poslechovými skladbami). Praha, SPN, 2022. ISBN 978-80-7235-607-2.
-
REŽNÝ, P. Elementární hudební teorie. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
-
ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 1: pracovní učebnice hudební teorie - 1. díl. Praha : Czech Music Edition. 2022.
-
ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 2: pracovní učebnice hudební teorie - 2. díl. Praha: Czech Music Edition. 2022.
-
ŠAŠINKOVÁ, E. Hudební nauka Klíček 3: pracovní učebnice hudební teorie - 3. díl. Praha: Czech Music Edition. 2022.
|