Předmět: Hudební výchova pro pedagogy MŠ 1

« Zpět
Název předmětu Hudební výchova pro pedagogy MŠ 1
Kód předmětu KHK/HVYM1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
  • Vacek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seznámení studentů oboru MŠ se základy hudební teorie, rozvíjení jejich pěveckých, rytmických a intonačních dovedností, seznámení se základy taktovací techniky. Výuka vede prostřednictvím činností k aktivnímu vnímání hudby a k jejímu využití jako svébytného prostředku komunikace. Tóny a jejich vlastnosti. Notopis tónové výšky, klíče, posuvky. Takt, rytmus a jeho složky (rytmus, metrum, pulzace). Stupnice a tónina. Durové stupnice s # a s b, durový kvintakord. Kvartkvintový kruh. Intervaly, definice, rozdělení. Intervaly základní. Opěrné písně hlavní stupně v dur a durový kvintakord. Základy pěvecké techniky. Intonace písní. Taktovací schémata. Studijní opora: Studijní literatura - viz záložka LITERATURA LMS Moodle ZČU: Růžičková, V. Hudební výchova pro pedagogy MŠ, kurz HVYM1 Interaktivní cvičení v aplikaci Learnikapps a WordWall

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Dialogická výuka, Samostudium studentů, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
alespoň průměrný hudební sluch, rytmické a harmonické cítění, hudební paměť a schopnost čistého zpěvu
Poznatky z hudební výchovy na úrovni středoškolského přehledu.
Odborné dovednosti
alespoň průměrný hudební sluch, rytmické a harmonické cítění, hudební paměť a schopnost čistého zpěvu
Schopnost čistého zpěvu dětských lidových písní, schopnost pěvecky zopakovat zahraný tón v rozsahu dětského zpěvního rozsahu, vytleskat (zopakovat) rytmický model
Obecné způsobilosti
Kriticky zhodnotí informační zdroje, vystihne nosnou myšlenku odborného i všeobecného sdělení, formuluje svoje názory a získané poznatky.
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy z hudební teorie prokázat bezpečnou znalost not v houslovém klíči, taktů, durových stupnic i akordů a základních intervalů
Odborné dovednosti
zazpívat intonačně správně píseň na základě rytmického diktátu zaznamenat hodnoty not zapsat a vytleskat autorské takty označit správně noty a příslušné předznamenání stupnic
Obecné způsobilosti
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice).
Součástí sebehodnocení je i REFLEXE vlastních postupů k dosahování cílů vzdělávání. Součástí učení či jeho výstupem je METAKOGNICE ("učím se učit", "vím, jak se učit nebo někoho naučit")
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
E-learning,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Formativní hodnocení,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Portfolio,
Odborné znalosti jsou hodnoceny prostřednictvím průběžných testů a hodnocením prezentace zaměřené na vysvětlení zadané či vybrané hudební problematiky.
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Ústní zkouška,
Sebehodnocení,
Formativní hodnocení,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • HUDEBNÍ VÝCHOVA: Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní.. Praha: UK v Praze ? Pedagogická fakulta.
  • GRIGOVÁ, Věra. Základní hudební znalosti.. Olomouc: Alda, 1998. ISBN 80-85600-52-8.
  • HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
  • Kmentová Milena. Cvičebnice hudební nauky pro dospělé (začátečníky). Praha: Univerzita Karlova. 2021.
  • KODEJŠKA,M.- M. POPOVIČ -J.VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a ZŠ.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.
  • Lišková MArie. Do-RE-MI. Praha: SPN. 2015.
  • REŽNÝ, Pavel. Elementární hudební teorie. 3., nezměněné vydání.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5421-4.
  • Stojan JAroslav. Maličká su 1. Přerov: Jasto. 1996.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
  • VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-5-.
  • Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
  • VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání.. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-72-52-252-.
  • ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Editio Bärenreiter Praha. 2003.
  • ŽÁČEK, Jiří a Pavel JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha : Portál s.r.o, 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní