Vyučující
|
-
Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
-
Vacek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámení studentů oboru MŠ se základy hudební teorie, rozvíjení jejich pěveckých, rytmických a intonačních dovedností, seznámení se základy taktovací techniky. Výuka vede prostřednictvím činností k aktivnímu vnímání hudby a k jejímu využití jako svébytného prostředku komunikace. Tóny a jejich vlastnosti. Notopis tónové výšky, klíče, posuvky. Takt, rytmus a jeho složky (rytmus, metrum, pulzace). Stupnice a tónina. Durové stupnice s # a s b, durový kvintakord. Kvartkvintový kruh. Intervaly, definice, rozdělení. Intervaly základní. Opěrné písně hlavní stupně v dur a durový kvintakord. Základy pěvecké techniky. Intonace písní. Taktovací schémata. Studijní opora: Studijní literatura - viz záložka LITERATURA LMS Moodle ZČU: Růžičková, V. Hudební výchova pro pedagogy MŠ, kurz HVYM1 Interaktivní cvičení v aplikaci Learnikapps a WordWall
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Dialogická výuka, Samostudium studentů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
alespoň průměrný hudební sluch, rytmické a harmonické cítění, hudební paměť a schopnost čistého zpěvu |
Poznatky z hudební výchovy na úrovni středoškolského přehledu. |
Odborné dovednosti |
---|
alespoň průměrný hudební sluch, rytmické a harmonické cítění, hudební paměť a schopnost čistého zpěvu |
Schopnost čistého zpěvu dětských lidových písní, schopnost pěvecky zopakovat zahraný tón v rozsahu dětského zpěvního rozsahu, vytleskat (zopakovat) rytmický model |
Obecné způsobilosti |
---|
Kriticky zhodnotí informační zdroje, vystihne nosnou myšlenku odborného i všeobecného sdělení, formuluje svoje názory a získané poznatky. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy z hudební teorie prokázat bezpečnou znalost not v houslovém klíči, taktů, durových stupnic i akordů a základních intervalů |
Odborné dovednosti |
---|
zazpívat intonačně správně píseň na základě rytmického diktátu zaznamenat hodnoty not zapsat a vytleskat autorské takty označit správně noty a příslušné předznamenání stupnic |
Obecné způsobilosti |
---|
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
Součástí sebehodnocení je i REFLEXE vlastních postupů k dosahování cílů vzdělávání. Součástí učení či jeho výstupem je METAKOGNICE ("učím se učit", "vím, jak se učit nebo někoho naučit") |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Portfolio, |
Odborné znalosti jsou hodnoceny prostřednictvím průběžných testů a hodnocením prezentace zaměřené na vysvětlení zadané či vybrané hudební problematiky. |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
HUDEBNÍ VÝCHOVA: Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní.. Praha: UK v Praze ? Pedagogická fakulta.
-
GRIGOVÁ, Věra. Základní hudební znalosti.. Olomouc: Alda, 1998. ISBN 80-85600-52-8.
-
HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
-
Kmentová Milena. Cvičebnice hudební nauky pro dospělé (začátečníky). Praha: Univerzita Karlova. 2021.
-
KODEJŠKA,M.- M. POPOVIČ -J.VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a ZŠ.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.
-
Lišková MArie. Do-RE-MI. Praha: SPN. 2015.
-
REŽNÝ, Pavel. Elementární hudební teorie. 3., nezměněné vydání.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5421-4.
-
Stojan JAroslav. Maličká su 1. Přerov: Jasto. 1996.
-
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 3.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
-
VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-5-.
-
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání.. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-72-52-252-.
-
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Editio Bärenreiter Praha. 2003.
-
ŽÁČEK, Jiří a Pavel JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha : Portál s.r.o, 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.
|