Předmět: Hudební výchova pro pedagogy MŠ 2

« Zpět
Název předmětu Hudební výchova pro pedagogy MŠ 2
Kód předmětu KHK/HVYM2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
  • Vacek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seznámení studentů oboru MŠ se základy hudební teorie, rozvíjení jejich pěveckých, rytmických a intonačních dovedností, seznámení se základy dirigovací techniky. Notace v basovém klíči, hlavní harmonické funkce a kadence, obraty akordů v doprovodné kadenci. Pentatonická stupnice. Mollové stupnice s # a s b. Mollový kvintakord a jeho obraty. Dominantní septakord. Akordické značky, akordy a harmonické funkce. Druhy stylizovaného doprovodu písní a jejích zápis do basového klíče v kadenci. Transpozice písní. Rytmus tečkovaný rytmus, synkopa, triola, předtaktí. Intonace dětských písní. Taktování, základní dirigentská gesta zdvih, takty dvou, tří a čtyřdobé, závěr, dynamické a tempové změny, dělení gest. Základní orientace v dějinách hudby, hudebních nástrojích a italské hudební terminologii. 1. Úvod do předmětu HVYM2. 2. Upevňování - kvintakordy a kadence. 3. Notace v basovém klíči. 4. Mollové stupnice - schéma, pořadí, předznamenání. 5. Mollové stupnice - aiolská, harmonická, melodická. 6. Akordické značky a hlavní harmonické funkce. 7. Dominantní septakord. 8. Práce s písní. 9. Transpozice. 10. Shrnutí, ukázkový test. Studijní opora: Materiály ze semináře, Moodle kurz HVYM2 Interaktivní cvičení v aplikaci Learning Apps Interaktivní cvičení v aplikaci Wordwall Literatura (viz záložka LITERATURA)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Dialogická výuka, Samostudium studentů, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 4 hodiny za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
alespoň průměrný hudební sluch, rytmické a harmonické cítění, hudební paměť a schopnost čistého zpěvu
Aktivně používá znalosti a dovednosti z předchozích hudebních předmětů
Odborné dovednosti
Používá rutinně znalosti a dovednosti předchozích hudebních předmětů (HVYM1 a HRMŠ1). Student/ka dokáže čistě v oboru dětského hlasového rozsahu, má osvojené základy hry na klávesový nástroj.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vyjmenovat pořadí stupnic s b a pojmenovat princip, jak se tvoří, - vyvodit princip předznamenání stupnic mollových porovnáním vztahu k durovým, - správně pojmenovat noty v basovém klíči, - transponovat notový záznam písně včetně funkčních značek.
- provést základní hudební rozbor písně
- kadence k doprovodu písní v dur i v moll
Odborné dovednosti
- zapsat doprovodnou kadenci - číst a hrou na tělo i recitací realizovat předložený rytmizovaný part ve dvoudobém i třídobém taktu, - tleskat rytmicky přesně synkopické rytmické útvary, - zazpívat čistě a capella vybrané písně. - efektivně propojovat teorii s praxí.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice).
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Samostudium,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Individuální prezentace,
Ovládá základní hudební teorii, kterou aplikuje na vytvoření doprovodu k dětské písni.
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Formativní hodnocení,
Skupinová prezentace,
Připraví píseň k použití v MŠ, připraví doprovod k písni v různých tóninách, v jednoduché podobě realizuje hrou na klavír
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • GRIGOVÁ, Věra. Základní hudební znalosti. Olomouc: Alda. 1998.
  • HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
  • Kmentová Milena. Cvičebnice hudební nauky pro dospělé (začátečníky). Praha: Univerzita Karlova. 2021.
  • KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
  • Lišková MArie. Do-RE-MI. Praha: SPN. 2015.
  • REŽNÝ, Pavel. Elementární hudební teorie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
  • REŽNÝ, Pavel. Elementární hudební teorie I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
  • Stojan, Jaroslav. Maličká su obrázkový zpěvník pro děti předškolního věku, jejich rodiče a paní učitelky. 2. 1. vyd. Přerov : Jasto, 1997. ISBN 80-901932-6-9.
  • Stojan JAroslav. Maličká su 1. Přerov: Jasto. 1996.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál. 2014.
  • Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
  • Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
  • ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Editio Bärenreiter Praha. 2003.
  • ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní