Vyučující
|
-
Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
-
Vacek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámení studentů oboru MŠ se základy hudební teorie, rozvíjení jejich pěveckých, rytmických a intonačních dovedností, seznámení se základy dirigovací techniky. Notace v basovém klíči, hlavní harmonické funkce a kadence, obraty akordů v doprovodné kadenci. Pentatonická stupnice. Mollové stupnice s # a s b. Mollový kvintakord a jeho obraty. Dominantní septakord. Akordické značky, akordy a harmonické funkce. Druhy stylizovaného doprovodu písní a jejích zápis do basového klíče v kadenci. Transpozice písní. Rytmus tečkovaný rytmus, synkopa, triola, předtaktí. Intonace dětských písní. Taktování, základní dirigentská gesta zdvih, takty dvou, tří a čtyřdobé, závěr, dynamické a tempové změny, dělení gest. Základní orientace v dějinách hudby, hudebních nástrojích a italské hudební terminologii. 1. Úvod do předmětu HVYM2. 2. Upevňování - kvintakordy a kadence. 3. Notace v basovém klíči. 4. Mollové stupnice - schéma, pořadí, předznamenání. 5. Mollové stupnice - aiolská, harmonická, melodická. 6. Akordické značky a hlavní harmonické funkce. 7. Dominantní septakord. 8. Práce s písní. 9. Transpozice. 10. Shrnutí, ukázkový test. Studijní opora: Materiály ze semináře, Moodle kurz HVYM2 Interaktivní cvičení v aplikaci Learning Apps Interaktivní cvičení v aplikaci Wordwall Literatura (viz záložka LITERATURA)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Dialogická výuka, Samostudium studentů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
alespoň průměrný hudební sluch, rytmické a harmonické cítění, hudební paměť a schopnost čistého zpěvu |
Aktivně používá znalosti a dovednosti z předchozích hudebních předmětů |
Odborné dovednosti |
---|
Používá rutinně znalosti a dovednosti předchozích hudebních předmětů (HVYM1 a HRMŠ1). Student/ka dokáže čistě v oboru dětského hlasového rozsahu, má osvojené základy hry na klávesový nástroj. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat pořadí stupnic s b a pojmenovat princip, jak se tvoří, - vyvodit princip předznamenání stupnic mollových porovnáním vztahu k durovým, - správně pojmenovat noty v basovém klíči, - transponovat notový záznam písně včetně funkčních značek. |
- provést základní hudební rozbor písně |
- kadence k doprovodu písní v dur i v moll |
Odborné dovednosti |
---|
- zapsat doprovodnou kadenci - číst a hrou na tělo i recitací realizovat předložený rytmizovaný part ve dvoudobém i třídobém taktu, - tleskat rytmicky přesně synkopické rytmické útvary, - zazpívat čistě a capella vybrané písně. - efektivně propojovat teorii s praxí. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Ovládá základní hudební teorii, kterou aplikuje na vytvoření doprovodu k dětské písni. |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Formativní hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Připraví píseň k použití v MŠ, připraví doprovod k písni v různých tóninách, v jednoduché podobě realizuje hrou na klavír |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
GRIGOVÁ, Věra. Základní hudební znalosti. Olomouc: Alda. 1998.
-
HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
-
Kmentová Milena. Cvičebnice hudební nauky pro dospělé (začátečníky). Praha: Univerzita Karlova. 2021.
-
KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
-
Lišková MArie. Do-RE-MI. Praha: SPN. 2015.
-
REŽNÝ, Pavel. Elementární hudební teorie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
-
REŽNÝ, Pavel. Elementární hudební teorie I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2018.
-
Stojan, Jaroslav. Maličká su obrázkový zpěvník pro děti předškolního věku, jejich rodiče a paní učitelky. 2. 1. vyd. Přerov : Jasto, 1997. ISBN 80-901932-6-9.
-
Stojan JAroslav. Maličká su 1. Přerov: Jasto. 1996.
-
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál. 2014.
-
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
-
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Editio Bärenreiter Praha. 2003.
-
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-.
|