Course: Instrumental skills 1

« Back
Course title Instrumental skills 1
Course code KHK/IDO1
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
requirements: A. Advanced students (graduates of the Conservatory Music School and first cycle) Scale: C, G, D, A, E, including minor c, g, d, and e straight (combined) 2 etudes of different character 2 recitative songs, including one from the Baroque and Classicism second anthem Czech Republic Playing 10 songs with different stylization accompaniment, transposition into singing folk songs appropriate keys B. beginners and less advanced students Scale: C, G, D, A, E (both hands in countermovement over two octaves) 1 etude 2 compositions with: G.Ph. Telemann: Gavotte, O. Macha: Chodský dance 5 folk songs with two kinds of stylized accompaniment

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Skills demonstration, Individual study, Students' self-study, Practicum
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Individual project (40) - 13 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Theoretical knowledge of music theory. Knowledge of chords, cadences principle of creating a basic piano accompaniments stylization.
Skills
Application of theoretical knowledge in practical activities.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
The skill competencies for playing instrumental accompaniments songs and compositions in the history of music.
Skills
Application of theoretical knowledge in practical activities.
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Practicum
Skills demonstration
Collaborative instruction
Self-study of literature
Individual study
Skills
Individual study
Competences
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Skills
Self-evaluation
Continuous assessment
Competences
Practical exam
Recommended literature
  • výuková videa dr. Liškové ? obdrží na semináři, repertoár určených skladeb a písní.
  • BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy. 1. vyd.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
  • HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 1991.
  • CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003.
  • JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
  • JURKOVIČ, P. Na cestách k hudbě. Esej o hudební výchově.. Praha: UK,, 2006.
  • KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: ZČU, 2015. ISBN 978-80-261-0258-8.
  • LEVINE, M. The Jazz TheoryBook.. Petaluma: Sher Music Co, 1995.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
  • ŠOLC, M. Tajemství akordových značek.. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996.
  • ZENKL:. Učebnice harmonie.. Praha: Editio Bärenreiter,, 2010.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter