Předmět: Instrumentální dovednosti 2

« Zpět
Název předmětu Instrumentální dovednosti 2
Kód předmětu KHK/IDO2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k umělým písním podle akordových značek s ohledem na výstupy SZ. Hra kadencí v tóninách dur a moll. Harmonizace moravské lidové písně. Diskuse k proběhlé výstupové praxi. Pokročilí: Stupnice: durové i mollové H, h, F, f, B, b, Es, es 1 etuda 1 přednes z období romantismu či neoromantismu 10 písní s odlišnými doprovody, transpozice, písně doprovází posluchač vlastním zpěvem Méně pokročilí: B. začátečníci a méně pokročilí studenti H, F, B a Es v protipohybu, C, G, D, A, E rovný pohyb dvě oktávy, kadence ke stupnicím 1 etuda 1 skladba: Anonym: Allegro 10 písní s jednoduchou stylizací (z toho pět lidových s transpozicí) Platí povinnost přehrát repertoár v průběhu semestru!

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
teoretické znalosti z hudební teorie. Znalost akordových značek, princip tvorby kadencí a základní klavírní stylizace doprovodů
Výsledky učení
dovednostní kompetence pro hru nástrojových doprovodů písní a skladeb z oblasti dějin hudby
Odborné dovednosti
dovednostní kompetence pro hru nástrojových doprovodů písní a skladeb z oblasti dějin hudby
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
V případě KS a nutnosti distanční výuky též výuková videa, ukládaná na gapps. Kurzy hry na klavír v Moodle.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy.. Plzeň: ZČU, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
  • HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit,, 1991.
  • CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003.
  • CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN,, 2003.
  • JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol.. Cheb: Music Cheb, 1995. ISBN 80-859-2502-8.
  • JURKOVIČ, P. Na cestách k hudbě. Esej o hudební výchově.. Praha: UK, 2006.
  • KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. ,. Plzeň: ZČU, 2015. ISBN 978-80-261-0258-8.
  • LEVINE, M. The Jazz TheoryBook.. Petaluma: Sher Music Co.,, 1995.
  • Prokeš, Josef. Ceska folkova pisen. Brno :Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5431.
  • Svoboda, Milan. Prakticka jazzova harmonie. Netolice :JcA,, 2014. ISBN 978-80-87132-26-5.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
  • ŠOLC, M. Tajemství akordových značek.. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996.
  • ZENKL:. Učebnice harmonie.. Praha: Editio Bärenreiter,, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní