Vyučující
|
-
Semerát Dalibor, M. Mus. DiS.
-
Maršálek Petr, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Náplní cvičení je: 1. Nácvik komplikovanějších rytmicko-melodických modelů tzv. beglajtů, vhodných k doprovodům populárních písní bez účasti melodie a jejich následná improvizace v žánrech dixieland, valčík, pochod, blues, boogie, ragtime, tango, samba, rumba, rokenrol, rock, rocková balada, pop. 2. Hra jazzových standardů podle akordových značek používaných v jazzové hudbě. 3. Hra kadencí v základních tóninách dur a moll s užitím průchodných a následných melodických tónů. 4. Hra dominantního jádra II9/7 D9/7 T 9/6 ve všech tóninách. 5. Harmonizace českých a moravských lidových písní, vhodných ke zpěvu na střední škole. 6. Hra generálbasu do mimotonálních dominant. 7. Interpretace aranžérsky náročnějších úprav populárních písní v žánru jazz 5 písní dle výběru vyučujícího
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládání pianistických návyků - správné tvoření klavírního úhozu a jednotlivých technických prvků, spojení notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře. Ovládání improvizace a transpozice jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním |
Odborné dovednosti |
---|
Uplatnění teoretických znalostí v praktické činnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
studenti si postupně osvojují potřebné pensum dovedností ve hře na klavír s cílem jejich následného uplatnění ve hře skladeb a písní, tj. jejich budoucího využití v hudebně výchovné praxi |
Odborné dovednosti |
---|
Uplatnění teoretických znalostí v praktické činnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Student demonstruje své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části po domluvě s vyučujícím, v době nutné distanční výuky kompletně), a to ve třech ucelených souborech. Zde mu vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data uznání. Dokladem k udělení zápočtu při distanční výuce je zaslání kompletně vyplněné tabulky s uznáním veškerého stanoveného repertoáru vyučujícímu i do úložiště gapps. |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
repertoár písní a přednesů určený vyučujícím.
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy.. Plzeň: ZČU, 1994.
-
HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 2010.
-
CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003.
-
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. ,. Plzeň: ZČU, 2015.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník. Plzeň: Fraus, 2014.
-
ZENKL:. Učebnice harmonie. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 2010.
|