Předmět: Instrumentální dovednosti 1 SŠ

« Zpět
Název předmětu Instrumentální dovednosti 1 SŠ
Kód předmětu KHK/IDS1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
  • Prausová Klára, MgA.
Obsah předmětu
Příprava doprovodů k nejrůznějším druhům a žánrům populárních písní. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k umělým písním podle akordových značek. Hra kadencí v základních tóninách dur a moll. Harmonizace české lidové písně. Reflexe proběhlé náslechové praxe a diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vysvětlit akordické značky vhodné pro doprovod technicky obtížnějších lidových a populárních písní Improvizovat jednoduché stylizované doprovody Dokázat používat jednoduché doprovody lidových a populárních písní dle typu melodie Orientovat se v hudební teorii a harmonii
Odborné dovednosti
Orientovat se ve složitých akordických značkách vhodných pro doprovod lidových a populárních písní Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky pro potřeby doprovodů písní Prokázat schopnost zahrát jednoduché lidové písně s různým typem doprovodů dle akordických značek
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Použít dle typu melodie na základě získaných dovedností správný typ doprovodu k lidovým a populárním písním.
Rozlišovat akordické značky a jejich užití pro různé typy doprovodů lidových a populárních písní.
Vymezit a vysvětlit různé typy doprovodů k populárním a lidovým písním, vhodných k výuce na ZŠ.
Vysvětlit zákonitosti při harmonizaci české lidové písně.
Zařadit získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi.
Odborné dovednosti
Užívat správně akordické značky k různým doprovodům lidových a populárních písní.
Prokázat schopnost hry podle akordických značek dle zadaných lidových a populárních písní.
Improvizovat jednoduché stylizované doprovody.
Zahrát kadence v tóninách dur a moll.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Doporučená literatura
  • výuková videa dr. Liškové ? obdrží na semináři, repertoár určených skladeb a písní.
  • BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy. 1. vyd.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
  • HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 1991.
  • JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
  • KLEINOVÁ, E. Škola hry z listu.. Praha: Supraphon, 1982.
  • KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: ZČU, 2015. ISBN 978-80-261-0258-8.
  • LEVINE, M. The Jazz TheoryBook.. Petaluma: Sher Music Co, 1995.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
  • ŠOLC, M. Tajemství akordových značek.. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr