|
Vyučující
|
-
Krupa Jan, prof. PhDr. MgA. CSc.
-
Šafránková Tereza, MgA.
|
|
Obsah předmětu
|
Příprava doprovodů k nejrůznějším druhům a žánrům populárních písní. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k umělým písním podle akordových značek. Hra kadencí v základních tóninách dur a moll. Harmonizace české lidové písně. Reflexe proběhlé náslechové praxe a diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit akordické značky vhodné pro doprovod technicky obtížnějších lidových a populárních písní Improvizovat jednoduché stylizované doprovody Dokázat používat jednoduché doprovody lidových a populárních písní dle typu melodie Orientovat se v hudební teorii a harmonii |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Orientovat se ve složitých akordických značkách vhodných pro doprovod lidových a populárních písní Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky pro potřeby doprovodů písní Prokázat schopnost zahrát jednoduché lidové písně s různým typem doprovodů dle akordických značek |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Použít dle typu melodie na základě získaných dovedností správný typ doprovodu k lidovým a populárním písním. |
| Rozlišovat akordické značky a jejich užití pro různé typy doprovodů lidových a populárních písní. |
| Vymezit a vysvětlit různé typy doprovodů k populárním a lidovým písním, vhodných k výuce na ZŠ. |
| Vysvětlit zákonitosti při harmonizaci české lidové písně. |
| Zařadit získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Užívat správně akordické značky k různým doprovodům lidových a populárních písní. |
| Prokázat schopnost hry podle akordických značek dle zadaných lidových a populárních písní. |
| Improvizovat jednoduché stylizované doprovody. |
| Zahrát kadence v tóninách dur a moll. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
výuková videa dr. Liškové ? obdrží na semináři, repertoár určených skladeb a písní.
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy. 1. vyd.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
-
HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 1991.
-
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
-
KLEINOVÁ, E. Škola hry z listu.. Praha: Supraphon, 1982.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: ZČU, 2015. ISBN 978-80-261-0258-8.
-
LEVINE, M. The Jazz TheoryBook.. Petaluma: Sher Music Co, 1995.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
-
ŠOLC, M. Tajemství akordových značek.. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996.
|