|
Vyučující
|
-
Stuchlík Veleslav, prof. PhDr. MgA. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Příprava doprovodů k nejrůznějším druhům a žánrům lidových, populárních a jazzových písní. Improvizace stylizovaných doprovodů k těmto písním podle akordových značek. Hra kadencí v základních tóninách dur a moll a základní kadence jazzové hudby. Harmonizace české lidové písně. Reflexe proběhlé náslechové praxe a diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Použít dle typu melodie na základě získaných dovedností správný typ doprovodu k lidovým a populárním písním Orientovat se bezpečně v akordických značkách a rozlišit jejich užití pro různé typy doprovodů lidových a populárních písní Zahrát na odpovídající technické úrovni různé typy doprovodů k populárním a lidovým písním, vhodných k výuce na střední škole. Aplikovat znalosti z harmonie při harmonizaci české lidové písně a hře kadencí Aplikovat získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Užívat správně akordické značky k různým doprovodům lidových a populárních písní Prokázat schopnost hry podle akordických značek dle zadaných lidových a populárních písní Improvizovat jednoduché stylizované doprovody (blues) Zahrát kadence v tóninách dur a moll a dominantní jádro (II9 D13 I6/9) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zahrát na vyšší technické úrovni různé typy doprovodů k populárním a lidovým písním, vhodných k výuce na střední škole. |
| Aplikovat znalosti z harmonie při harmonizaci moravské lidové písně. |
| Aplikovat získané znalosti v hudební didaktice a školní praxi. |
| Orientovat se v partiturách jazzových standardů, resp. ve specifickém zápisu akordových značek. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Užívat správně akordické značky k technicky obtížnějším typům doprovodů lidových a populárních písní. |
| Improvizovat komplikovanější stylizované doprovody. |
| Zahrát kadence v tóninách dur a moll a základní kadence jazzové hudby. |
| Zharmonizovat moravskou lidovou píseň Zahrát harmonicky jednoduché jazzové standardy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy.. Plzeň: ZČU, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
-
HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit,, 1991.
-
CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN,, 2003.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
-
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol.. Cheb: Music Cheb, 1995. ISBN 80-859-2502-8.
-
JURKOVIČ, P. Na cestách k hudbě. Esej o hudební výchově.. Praha: UK, 2006.
-
KUHN, T. Rhythmic and melodic patterns to accompany popular songs using chord symbols and their piano arrangements.. Plzeň: University of West Bohemia, 2017.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. ,. Plzeň: ZČU, 2015. ISBN 978-80-261-0258-8.
-
LEVINE, M. The Jazz TheoryBook.. Petaluma: Sher Music Co.,, 1995.
-
SVOBODA, Milan. Praktická jazzová harmonie. Netolice: Jiří Churáček - Jc-Audio, 2014.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-902-5.
-
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
-
ŠOLC, M. Tajemství akordových značek.. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996.
|