Předmět: Instrumentální dovednosti 3 SŠ

« Zpět
Název předmětu Instrumentální dovednosti 3 SŠ
Kód předmětu KHK/IDS3
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kuberská Kateřina, Kandid.pedagogických věd
  • Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
  • Semerát Dalibor, M. Mus. DiS.
Obsah předmětu
Příprava náročnějších typů doprovodů k nejrůznějším druhům a žánrům lidových, populárních a jazzových písní. Improvizace stylizovaných doprovodů k těmto písním podle akordových značek. Hra kadencí užívaných v jazzové hudbě. Náročnější harmonizace české a moravské lidové písně. Reflexe proběhlé náslechové praxe a diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Použít dle typu melodie na základě získaných dovedností správný typ doprovodu k lidovým a populárním písním Orientovat se bezpečně v akordických značkách a rozlišit jejich užití pro různé typy doprovodů lidových a populárních písní Zahrát na odpovídající technické úrovni různé typy doprovodů k populárním a lidovým písním, vhodných k výuce na střední škole. Aplikovat znalosti z harmonie při harmonizaci české lidové písně a hře kadencí Aplikovat získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi
Odborné dovednosti
Užívat správně akordické značky k různým doprovodům lidových a populárních písní Prokázat schopnost hry podle akordických značek dle zadaných lidových a populárních písní Improvizovat jednoduché stylizované doprovody (blues) Zahrát kadence v tóninách dur a moll a dominantní jádro (II9 D13 I6/9)
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zahrát na vyšší technické úrovni různé typy doprovodů k populárním a lidovým písním vhodných k výuce na střední škole.
Aplikovat znalosti z harmonie při harmonizaci různých druhů písní.
Aplikovat získané znalosti v hudební didaktice a školní praxi.
Orientovat se v partiturách jazzových standardů, resp. ve specifickém zápisu akordových značek.
Odborné dovednosti
Užívat správně akordické značky k technicky obtížnějším typům doprovodů lidových a populárních písní.
Improvizovat komplikovanější stylizované doprovody.
Zahrát kadence jazzové hudby v různých tóninách.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • repertoár písní a přednesů určený vyučujícím.
  • BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy.. Plzeň: ZČU, 1994.
  • HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 2010.
  • CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003.
  • JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
  • KUHN, T. Rhythmic and melodic patterns to accompany popular songs using chord symbols and their piano arrangements.. Plzeň: ZČU, 2017.
  • KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. ,. Plzeň: ZČU, 2015.
  • SVOBODA, Milan. Praktická jazzová harmonie. Netolice: Jiří Churáček - Jc-Audio, 2014.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník. Plzeň: Fraus, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr