Vyučující
|
-
Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní intonační a hudebně sluchová cvičení pro: diatoniku dur, základní intervaly, jednoduché rytmické útvary. 1. Durová stupnice. Durový tónický kvintakord. Opěrné písně 2. Durový tónický kvintakord rozšířený. Stupnicový postup v dur v 5-ti tónovém prostoru. Opěrné písně. 3. Stupnicový postup v dur v 7-ti tónovém prostoru. Opěrné písně 4. Stupnicový postup v dur v celotónovém prostoru. Opěrné písně 5. Kombinace T5/3 a stupnicových prostorů v 5-ti tónovém prostoru. Opěrné písně 6. Kombinace T5/3 a stupnicových prostorů v 7-ti tónovém prostoru. Opěrné písně 7. Kombinace T5/3 a stupnicových prostorů v celém tónovém prostoru. Opěrné písně 8. Intervaly m. 3, v. 3. Opěrné písně. 9. Intervaly m. 2, v. 2. Opěrné písně. 10. Intervaly č. 5, č. 8. Opěrné písně. 11. Intervaly č. 4, v. 6, m. 6. Opěrné písně. 12. 13. opakování
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vyjmenovat čisté a velké intervaly Vysvětlit intervalové složení durových akordů Popsat intervalové kroky v durové stupnici |
Odborné dovednosti |
---|
Reprodukovat slyšený tón Analyzovat slyšené dva tóny Pamatovat si krátkou melodii a rytmický model |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat intonační metody. |
Vyjmenovat opěrné písně a poukázat na možnosti jejich aplikace. |
Rozpoznat a objasnit jednoduché rytmické útvary. |
Odborné dovednosti |
---|
Zazpívat neznámou melodii z notového zápisu. |
Samostatně zapsat do not zahranou melodii. |
Samostatně zapsat slyšený rytmus. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BEECROFT, David. Perfecting Intonation. Berlin, Germany. 2008.
-
DANIEL, L. Intonace a sluchová výchova.. Olomouc: PF UP. ISBN 80-244-0480-X.
-
Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. 5., nezm. vyd. Praha : Supraphon, 1985.
-
Kolář, Jiří. Intonace a sluchová výchova. I. díl, Část praktická. 3. vyd. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7066-022-8.
-
MAZUROVÁ,M. Praktická cvičebnice intonace a rytmu. _MKP. 2021.
-
PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I.- IV. díl. Praha: PF UK. ISBN 978-80-7290-390-0.
|