Předmět: Intonace 1

« Zpět
Název předmětu Intonace 1
Kód předmětu KHK/INTB1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní intonační a hudebně sluchová cvičení pro: diatoniku dur, základní intervaly, jednoduché rytmické útvary. 1. Durová stupnice. Durový tónický kvintakord. Opěrné písně 2. Durový tónický kvintakord rozšířený. Stupnicový postup v dur v 5-ti tónovém prostoru. Opěrné písně. 3. Stupnicový postup v dur v 7-ti tónovém prostoru. Opěrné písně 4. Stupnicový postup v dur v celotónovém prostoru. Opěrné písně 5. Kombinace T5/3 a stupnicových prostorů v 5-ti tónovém prostoru. Opěrné písně 6. Kombinace T5/3 a stupnicových prostorů v 7-ti tónovém prostoru. Opěrné písně 7. Kombinace T5/3 a stupnicových prostorů v celém tónovém prostoru. Opěrné písně 8. Intervaly m. 3, v. 3. Opěrné písně. 9. Intervaly m. 2, v. 2. Opěrné písně. 10. Intervaly č. 5, č. 8. Opěrné písně. 11. Intervaly č. 4, v. 6, m. 6. Opěrné písně. 12. 13. opakování

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vyjmenovat čisté a velké intervaly Vysvětlit intervalové složení durových akordů Popsat intervalové kroky v durové stupnici
Odborné dovednosti
Reprodukovat slyšený tón Analyzovat slyšené dva tóny Pamatovat si krátkou melodii a rytmický model
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat intonační metody.
Vyjmenovat opěrné písně a poukázat na možnosti jejich aplikace.
Rozpoznat a objasnit jednoduché rytmické útvary.
Odborné dovednosti
Zazpívat neznámou melodii z notového zápisu.
Samostatně zapsat do not zahranou melodii.
Samostatně zapsat slyšený rytmus.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • BEECROFT, David. Perfecting Intonation. Berlin, Germany. 2008.
  • DANIEL, L. Intonace a sluchová výchova.. Olomouc: PF UP. ISBN 80-244-0480-X.
  • Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. 5., nezm. vyd. Praha : Supraphon, 1985.
  • Kolář, Jiří. Intonace a sluchová výchova. I. díl, Část praktická. 3. vyd. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7066-022-8.
  • MAZUROVÁ,M. Praktická cvičebnice intonace a rytmu. _MKP. 2021.
  • PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I.- IV. díl. Praha: PF UK. ISBN 978-80-7290-390-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr