Vyučující
|
-
Kuberská Kateřina, Kandid.pedagogických věd
|
Obsah předmětu
|
Seznámení se světovou zkušeností s formami tvůrčího sebevyjádření v hodinách hudby (známé techniky a jejich momentální rozvoj v praxi výuky hudby v různých zemích-Robert Amchin , Samuel Gartata, John Colman a další). Praktické zvládnutí technik, improvizace na jejich základě: 1. Metoda Z.Kodálycho, 2. Konnakol (Indie), 3. Shouga (Japonsko), 4. Rytmogramy a další metody zvládnutí notového zápisu (světová zkušenost). Rytmy světových hudebních kultur, prvky tanečních pohybů, rytmické hry (Indie, Japonsko). Zvládnutí technik vyvinutých v tradičních kulturách Východu. Aktivní poslech tradiční hudby Východu s využitím metod osvojených v zimním a letním semestru. Organizace koncertních vystoupení metodami osvojenými v zimním a letním semestru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Uvést příklady hudby různých žánrů. |
Odborné dovednosti |
---|
Prokazovat hrou či zpěvem potřebnou míru instrumentálních i vokálních dovedností v tvorbě a realizaci modelových lekcí. Spolupracovat při hře a zpěvu osvojovaných hudebních modelů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit pojmy k jednotlivým probíraným tématům evropské i mimoevropské hudby. Objasnit principy hudby subsaharské Afriky a indické klasické hudby. Pojmenovat idiomy ukolébavek a uvést příklady jejich uplatnění. |
Odborné dovednosti |
---|
Zahrát a zazpívat vybrané modelové příklady z oblasti etnické i evropské hudby. Používat hudební nástroje k naplnění vybraných tematických celků. Spolupracovat ve skupině při tvorbě modelových příkladů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vystoupit na Dni otevřených dveří KHK FPE ZČU s vybranými a nacvičeným hudebními modely. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Body Percussion & Konnakol (for kids). .
-
Singing w/the Solfége Hand Signs ? Prodigies Music Lessons. .
-
HESSLER, C. a C. SPIELER. Konnakol Meets Rudimental Drumming. New York: Alfred Music. 2022.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi / Zdeněk Šimanovský. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0.
|