Vyučující
|
-
Kuberská Kateřina, Kandid.pedagogických věd
|
Obsah předmětu
|
Seznámení se světovou zkušeností s formami tvůrčího sebevyjádření v hodinách hudby (známé techniky a jejich momentální rozvoj v praxi výuky hudby v různých zemích- Ediz Toksoy, Richard Filz, Valentina Lotero Merino , Jose Oskar Marques , a další). Praktické zvládnutí technik, improvizace na jejich základě: 1. Eurhythmics activities, plastic intonation (E.Dalcroze), 2. Šulwerk (C. Orff), 3. Improvizace s využitím hlavních druhů bourdonů, 4. Tělové perkuse ( R. Fritz), 5. Musicograma (J. Wuytack). Rytmy světových hudebních kultur: Španělsko, Turecko , Afrika, Latinská Amerika, zvládnutí národních rytmických bloků podle Orffova algoritmu, metody manipulace s objekty, prvky tanečních pohybů, rytmické hry. Aktivní poslech klasické hudby: možnosti pohybových aktivit, poslech s grafickým obrazem (technika muzikogramu), instrumentace podle Orffových myšlenek (učebnice Rytmohrátky) a volná kreativita studentů. České písně: tělesné perkuse, instrumentace podle Orffových nápadů a volná kreativita studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit pojmy z KHP1 z oblasti evropské i mimoevropské hudby. Využívat znalosti z KHP1 v diskusích nad novými tématy KHP2. |
Odborné dovednosti |
---|
Zapojit se do všech hudebních činností (včetně pohybových). Zahrát a zazpívat osvojené modelové příklady z oblasti etnické i evropské hudby (z KHP1). Spolupracovat ve skupině při tvorbě modelových příkladů. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student - dokáže vést skupinovou i kolektivní hudebně výchovnou aktivitu - na základě předchozích nabytých zkušeností už dokáže samostatně vést i integrovat činnosti pěvecké, poslechové, pohybové i instrumentální, což prokáže v prezentaci vlastní modelové lekce na předem určené téma. Tuto lekci si prakticky odzkouší v hodinách HV na nižším či vyšším stupni gymnázia (případně v semináři na VŠ). Zvolené cíl, použité metody a postupy i výběr učiva dokáže objasnit. - danou aktivitu zhodnotí - předložený materiál dokáže upravit tak, aby se vedle hudebně rozvinutých žáků (studentů) mohli uplatnit i studenti s málo rozvinutou hudebností či integrovaní žáci se speciálními vzdělávacími potřebami - pochopí smysl mezioborové integrace (např. pro tvorbu projektu) a v diskusi dokáže navrhne konkrétní hudební aktivity k předloženému tématu |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentovat a obhájit vlastní příklad integrace hudebních činností. Uvést příklad využití technik muzikoterapie v praxi HV na ZŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bodyfege. A Dalcroze Approach to Teaching Solfege. .
-
CAMBELL, P. Sh. Music, education, and diversity : bridging cultures and communities. New York :Teachers College Press. 2018.
-
CRABTREE, E. The Keys of Orff-Schulwerk Rediscovered: Lullabies, Rhymes and Seasonal Songs (Vol.3). New York: Schott. 2023.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi / Zdeněk Šimanovský. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0.
-
ZIMA, J. a J. MACEK. Rytmohránky. Doprovody písní s využitím orffových rytmických nástrojů pro 5.,6.,7.,8.,9. ročník ZŠ. Vimperk. 2020.
|