Předmět: Muzikoterapie

« Zpět
Název předmětu Muzikoterapie
Kód předmětu KHK/MZKT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Z historie muzikoterapie, současné trendy ve vývoji oboru. Psychologická východiska hudebních činností s edukačními a terapeutickými (hudebně stimulačními) cíli. Hry s rytmem. Hry s předměty a nástroji. Hry se zpěvem. Improvizace pohybem na hudbu. Hudba a výtvarné techniky. Hudebně receptivní a relaxační metody a techniky.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zajímat se o hudbu různých druhů a žánrů
Odborné dovednosti
provést jednoduché rytmické, pěvecké a hudebně pohybové činnosti
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit některé možnosti psychologických a psychosomatických účinků hudby na organismus dítěte předškolního a mladšího školního věku
vysvětlit rozdíl mezi edukačními a terapeutickými (stimulačními) cíli hudebních činností s dětmi
Odborné dovednosti
prakticky ovládat několik muzikoterapeutických technik a her s dechem, zpěvem, s rytmy, se zvuky, s hudebními nástroji orffovského typu, etnickými i klasickými hudebními nástroji
prakticky ovládat jednoduché formy improvizace pohybem na hudbu
prakticky ovládat několik hudebně receptivních technik (volné slovní nebo výtvarné asociace na hudbu, improvizace - zvukové realizace témat a příběhů, malování při hudbě, apod.)
rozlišit hudební aktivity s edukačním nebo terapeutickým záměrem, popsat a zdůvodnit jejich účinek na žáka
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Ansdell Gary. How music helps in music therapy and everyday life. 2016. ISBN 978-1-4724-5805-6.
  • Barraqué, Philippe. Léčivá síla hlasu : techniky léčení hlasovou terapií. Bratislava : Eugenika, 2002. ISBN 80-88913-76-4.
  • Beníčková, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3520-7.
  • Linka, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna : Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
  • Marek, Vlastimil. Hudba jinak. Praha : Eminent, 2003. ISBN 80-7281-125-8.
  • Mátejová, Z. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. Bratislava: SPN, 1993.
  • Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr