Lecturer(s)
|
-
Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
|
Course content
|
The history of music therapy, current trends in the develop-ment field. Psychological bases of musical activities. Games with rhythm. Games with objects and tools. Games with singing. Improvising throughout movement to music. Music and art tech-niques. Musically and receptive relaxation methods and techniques.
|
Learning activities and teaching methods
|
Skills demonstration, Seminar classes, Individual study
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
zajímat se o hudbu různých druhů a žánrů |
Skills |
---|
provést jednoduché rytmické, pěvecké a hudebně pohybové činnosti |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit některé možnosti psychologických a psychosomatických účinků hudby na organismus dítěte předškolního a mladšího školního věku |
vysvětlit rozdíl mezi edukačními a terapeutickými (stimulačními) cíli hudebních činností s dětmi |
Skills |
---|
prakticky ovládat několik muzikoterapeutických technik a her s dechem, zpěvem, s rytmy, se zvuky, s hudebními nástroji orffovského typu, etnickými i klasickými hudebními nástroji |
prakticky ovládat jednoduché formy improvizace pohybem na hudbu |
prakticky ovládat několik hudebně receptivních technik (volné slovní nebo výtvarné asociace na hudbu, improvizace - zvukové realizace témat a příběhů, malování při hudbě, apod.) |
rozlišit hudební aktivity s edukačním nebo terapeutickým záměrem, popsat a zdůvodnit jejich účinek na žáka |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration |
Individual study |
Seminar classes |
Skills |
---|
Seminar |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Competences |
---|
Seminar classes |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Project |
Competences |
---|
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Ansdell Gary. How music helps in music therapy and everyday life. 2016. ISBN 978-1-4724-5805-6.
-
Barraqué, Philippe. Léčivá síla hlasu : techniky léčení hlasovou terapií. Bratislava : Eugenika, 2002. ISBN 80-88913-76-4.
-
Beníčková, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3520-7.
-
Linka, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna : Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
-
Marek, Vlastimil. Hudba jinak. Praha : Eminent, 2003. ISBN 80-7281-125-8.
-
Mátejová, Z. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. Bratislava: SPN, 1993.
-
Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
|