Course: Music Therapy

« Back
Course title Music Therapy
Course code KHK/MZKT
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šamanová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
Course content
The history of music therapy, current trends in the develop-ment field. Psychological bases of musical activities. Games with rhythm. Games with objects and tools. Games with singing. Improvising throughout movement to music. Music and art tech-niques. Musically and receptive relaxation methods and techniques.

Learning activities and teaching methods
Skills demonstration, Seminar classes, Individual study
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
zajímat se o hudbu různých druhů a žánrů
Skills
provést jednoduché rytmické, pěvecké a hudebně pohybové činnosti
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
vysvětlit některé možnosti psychologických a psychosomatických účinků hudby na organismus dítěte předškolního a mladšího školního věku
vysvětlit rozdíl mezi edukačními a terapeutickými (stimulačními) cíli hudebních činností s dětmi
Skills
prakticky ovládat několik muzikoterapeutických technik a her s dechem, zpěvem, s rytmy, se zvuky, s hudebními nástroji orffovského typu, etnickými i klasickými hudebními nástroji
prakticky ovládat jednoduché formy improvizace pohybem na hudbu
prakticky ovládat několik hudebně receptivních technik (volné slovní nebo výtvarné asociace na hudbu, improvizace - zvukové realizace témat a příběhů, malování při hudbě, apod.)
rozlišit hudební aktivity s edukačním nebo terapeutickým záměrem, popsat a zdůvodnit jejich účinek na žáka
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Individual study
Seminar classes
Skills
Seminar
Task-based study method
Skills demonstration
Cooperative instruction
Competences
Seminar classes
Task-based study method
assessment methods
Knowledge
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Skills
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Project
Competences
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • Ansdell Gary. How music helps in music therapy and everyday life. 2016. ISBN 978-1-4724-5805-6.
  • Barraqué, Philippe. Léčivá síla hlasu : techniky léčení hlasovou terapií. Bratislava : Eugenika, 2002. ISBN 80-88913-76-4.
  • Beníčková, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3520-7.
  • Linka, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna : Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
  • Marek, Vlastimil. Hudba jinak. Praha : Eminent, 2003. ISBN 80-7281-125-8.
  • Mátejová, Z. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. Bratislava: SPN, 1993.
  • Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester