Předmět: Nonartificální hudba

« Zpět
Název předmětu Nonartificální hudba
Kód předmětu KHK/NOH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Souček Jaromír, Prof. PhDr. MgA. CSc.
Obsah předmětu
Obsahem tohoto předmětu jsou samostatné výstupy - prezentace studentů, ve kterých realizují ukázkové hodiny hudební výchovy (zhruba 40 min. dlouhé) se zaměřením na nonartificiální hudbu s následným rozborem s přednášejícím a ostatními studenty. Výstupy realizované studenty budou mít tato témata: co je populární hudba?, základní charakteristika jazzové hudby, blues, spirituály a další folklórní útvary afroamerické hudby, ragtime, pochodový jazz, chicagský jazz, ranný swing, swing, be bop, cool a west coast jazz, 3. proud, hard bop, soul jazz, free jazz, jazz rock, současný jazz, vznik moderní populární hudby, George Gershwin a Irving Berlin, muzikál, pěvecké hvězdy 40. let, Elvis Presley, rockenroll, Bealtles, Rolloing Stones, hudební osobnosti 60. let, Woodstock, hard rock, heavy metal, art rock, punk, nový romantismus, rap, techno hudba, současné směry populární hudby (groove, emo atd.), ambientní hudba a world music, alternativní hudba, folk ve světě, česká jazzová scéna, česká rocková scéna, česká popová scéna. Reflexe proběhlé výstupové praxe diskuse o uplatnění získaných znalostí v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Přednáška s demonstrací
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
všeobecné znalosti z hudební teorie, alespoň na úrovni základní hudební nauky na ZUŠ a obecné kulturní povědomí
Výsledky učení
student by měl být schopen aplikovat a prokázat své znalosti z předmětů nonartificiální hudba, hudební didaktika a hudební psychologie v ukázkových hodinách výuky nonartificiální hudby na základní a střední škole. Měl by umět vymezit budoucím žákům jednotlivé žánry nonartificiální hudby, tak aby je uměli identifikovat, resp. rozpoznat z hudebního poslechu. Dále umět uvést do souvislosti jednotlivé etapy vývoje nonartificiální hudby a přizpůsobit je věku žáků a dovést je k schopnosti rozpoznat různé styly a žánry nonartificiální hudby
Odborné dovednosti
Student by měl umět vyjmenovat základní hudební zdroje vzniku jazzové hudby, měl by si rozpoznat základní znaky jazzové hudby a určit také hlavní etapy vývoje jazzové hudby a základní žánry populární hudby až do 70. let 20. století na základě poslechu. Aplikovat do výuky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Samostatně prohlubuje své odborné znalosti a odborné dovednosti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • ČERNÝ, J. Hvězdy tehdejších hitparád.. Praha: Panton, 1989.
  • DORŮŽKA, L. Panoráma jazzu.. Praha: Mladá fronta,, 1990. ISBN 80-204-0092-3.
  • DORŮŽKA, L. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní.. Praha: MF, 1987.
  • Dorůžka, Lubomír. Panoráma jazzu : Lubomír Dorůžka ; Ilustr. Jiří Šlitr ; Fotogr. Miroslav Jodas. [aj.] ; Přebal, vazba a graf. úprava Vladimír Nagaj. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1990. ISBN 80-204-0092-3.
  • DORŮŽKA, P. Hudba na pomezí.. Praha: Panton, 1991.
  • Holubec, J. a J. Prchal. Zpíváme a hrajeme: populární hudba ve škole.
  • KOTEK, J. Dějiny české populární hudby a zpěvu I. a II.. Praha: Academia, 1994.
  • KOTEK, J. O české populární hudbě a jejích posluchačích: Od historie k současnosti.. Praha: Panton,, 1990. ISBN 80-7039-037-9.
  • KUHN, T. Stručné dějiny populární hudby a jazzu pro studenty a učitele hudební výchovy.. Plzeň: ZČU, 2011.
  • POLEDŇÁK, I. - CAFOUREK, I. Sondy do popu a rocku.. Jinočany: H & H, 1992. ISBN 80-85467-14-3.
  • Poledňák I. Úvod do problematiky nonartificiální hudby. Olomouc: UP,, 2000.
  • Weiss, Tomáš. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let]. 1. vyd. Praha : Maťa, 1998. ISBN 80-86013-41-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní