Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. základy vědecké práce - odborný text a stav bádání, práce s databázemi [přednáška] 1.1. volba tématu a prezentování stavu bádání v semináři, téma koresponduje s literaturou ke konspektování (excerpci) 2. základy vědecké práce - věda a pomocná věda, věda a systematické bádání [přednáška] 3. základy vědecké práce - heuristika, hermeneutika, filologie a prameny [přednáška] 4. analýza odborného textu 1, obor: muzikologie, diskuse nad textem 5. analýza odborného textu 2, obor: estetika, diskuse nad textem 6. analýza odborného textu 3, obor: pedagogické vědy - didaktika, diskuse nad textem 7. analýza odborného textu 4, obor: pedagogické vědy - psychologie, diskuse nad textem 8. analýza odborného textu 5, obor: kritika a obecná teorie umění (výtvarné umění, film nebo divadlo), diskuse nad textem
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit základní pojmy z hudební teorie (hudební nauky). |
Odborné dovednosti |
---|
Stručně charakterizovat základní znaky historických hudebních slohů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Objasnit podstatu studovaného tématu a adekvátně se o něm vyjadřovat odpovídajícími verbálními prostředky. |
Stručně charakterizovat oblast svého odborného zájmu, v němž zamýšlí psát svoji kvalifikační práci. |
Odborné dovednosti |
---|
Vytvořit písemný konspekt z prostudovaných odborných publikací. |
Kriticky se zamýšlet nad vědeckými problémy, nastolovat otázky k řešení. |
Pojmenovat odborné problémy, vyplývající ze studia vybraných publikací, a navrhovat vhodné metody jejich řešení. |
Používat odbornou terminologii v daném oboru studia. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
CALELLA, M. a N. URBANEK, (ed.). Historische Musikwissenschaft. Grundlagen und Perspektiven. J. B. Metzler Verlag. 2013.
-
DUZBABA, O. Vybrané kapitoly z hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. 2004.
-
FEDER, G. Music Philology: An Introduction to Musical Textual Criticism, Hermeneutics, and Editorial Technique. Pendragon Press. 2011.
-
HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. NAMU. 1991.
-
KUBÁTOVÁ, H. Rukověť autora diplomky. Univerzita Palackého v Olomouc. 2009.
-
MUŽÍK, F. Úvod do kritiky hudebního zápisu. Státní pedagogické nakladatelství. 1961.
-
VÁŇOVÁ, H. a J. SKOPAL. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Karolinum. 2017.
|