|
Vyučující
|
-
Tlili Hana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Matějová Jana, doc. PaedDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Nácvik legata a staccata v pěveckých cvičeních. Nácvik jednotlivých vokálů a jejich vyrovnávání. Studium snazších vokalíz a lidových písní. Příprava na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele a pracovníka v kultuře. Využití reflexe výuky pěvecké techniky a sebereflexe vlastních pěveckých dovedností jako nástroje pro zvyšování kompetencí budoucího učitele hudební výchovy v průběhu nácviku dovedností a po skončení nácviku, zdůvodňování postupů. Analýza a hodnocení vlastních výstupů na videonahrávkách.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - praktické elementární pěvecké kompetence - postoj, nádech, volná spodní čelist. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - orientovat se v pěveckém partu, - čistě intonovat melodii v předepsaném rytmu nerozvinutým hlasem. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - zvládne základy dechové, artikulační a fonační techniky - kostálně abdominální dýchání, hlas nasazený shora ve většině rozsahu se smíšenou rezonancí, srozumitelná artikulace, zpěv legato ve střední dynamice, - efektivně propojí teorii s praxí, - používá základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - efektivně propojí teorii s praxí, - dokáže provést sebereflexí analýzu vlastní zvukové videonahrávky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
notový materiál dle výběru pedagoga.
-
FISHER, J., KAYES, G., POPEIL, L. Pedagogy of Different Sung Genres. Oxford handbook of singing. New York: Oxford university press. 2019.
-
MORÁVKOVÁ, B. Metodika zpěvu: studijní texty pro konzervatoře. Brno: Konzervatoř Brno. 2016.
-
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy.. Plzeň, 2001. ISBN 8070828420.
-
VYDROVÁ, J. Rady ke zpívání.. Praha: Práh, 2009. ISBN 9788072522521.
-
WERBECK-SVÄRDSTRÖMOVÁ, V. Škola odhalení hlasu.. Franesa, 2020. ISBN 978-80-88337-10-2.
|