Vyučující
|
-
Tkadlečková Diana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Doubková Marie, Doc. PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
Studium dětských umělých písní a snazších písní starých mistrů (do r. 1750). Zpěv staccato a portamento, crescendo a decrescendo, piano. Vyrovnávání a neutralizace vokálů. Interpretace dětských umělých písní, národních a lidových písní a jednodušších arií antiche. Pěvecká cvičení v praxi: nácvik rytmicko - melodických modelů k rozezpívání - chromatické transpozice vlastního zpěvu a klavírního doprovodu (směrem nahoru).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládnutí základy dechové, artikulační a fonační techniky - kostálně abdominální dýchání, hlas nasazený shora ve většině rozsahu se smíšenou rezonancí, srozumitelná artikulace, zpěv legato ve střední dynamice |
Odborné dovednosti |
---|
- orientovat se v pěveckém partu, - čistě intonovat melodii v předepsaném rytmu nerozvinutým hlasem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zvládá zpěv staccato a portamento, crescendo a decrescendo, piano. Při artikulaci má vyrovnané vokály a ve vyšších polohách je neutralizuje. Poučeně interpretuje dětské umělé písně a snazší arie antiche. Aplikuje pěvecká cvičení v praxi: zpívá rytmicko - melodické modely k rozezpívání v chromatických transpozicích s vlastním klavírním doprovodem (směrem nahoru) |
Odborné dovednosti |
---|
- efektivně propojí teorii s praxí, - dokáže provést sebereflexí analýzu vlastní zvukové videonahrávky. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
notový materiál dle výběru pedagoga.
-
HUSLER, F. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu: návod k rozvinutí zpěvního hlasu. Ostrava. 1995.
-
KAYES, G. Structure and Function of the Singing Voice. Oxford handbook of singing. New York: Oxford University Press. 2019.
-
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Didaktika zpěvu pro sólisty, sborové pěvce a budoucí pěvecké pedagogy. Plzeň. 2001.
|